Pertembungan Dua Budaya Yang Menyayat Hati Menerusi ‘Akira Khan’

Thursday 19 January 2023

Astro Ria membawa pergolakan kisah cinta yang mengharungi pelbagai dugaan mendatang menerusi slot MegaDrama yang bertajuk ‘Akira Khan’. Drama adaptasi novel terlaris karya Ammara Ayyash ini menampilkan percintaan sejauh 4, 518 kilometer di antara dua keturunan dan budaya yang berbeza yakni Melayu dan Pakistan yang bakal menjadi keterujaan ramai peminat.

Penceritaan menerusi 26 episod ini berkisarkan seorang gadis berdarah Pakistani-Melayu bernama Akira Khan yang telah bertemu dan jatuh cinta kepada seorang jejaka Melayu bernama Radin. Walau bagaimanapun, percintaan mereka dihalang kerana perbezaan keturunan dan bangsa. Kisah cinta mereka menjadi lebih rumit dengan perkahwinan rahsia mereka kerana sebuah insiden yang berlaku di antara mereka. Sayang sekali, perkahwinan ini hancur apabila Radin ditimpa kemalangan dan hilang ingatan ketika Akira pulang ke Pakistan. Ujian demi ujian menimpa Akira dalam mendapatkan suaminya kembali tetapi hanya takdir yang mampu menyatukan cinta mereka semula.

‘Akira Khan’ merupakan terbitan penerbit drama terkenal iaitu SR One Sdn Bhd yang membawa kembali lakonan hebat pasangan suami isteri, Uqasha Senrose dan Kamal Adli sebagai Akira Khan dan Radin. Dengan berlatarbelakangkan dua negara, penggambaran drama ini turut dilakukan di Pakistan dengan menampilkan lokasi-lokasi yang cantik serta sarat dengan sinematografi indah.

Barisan pelakon yang terlibat turut mempelajari bahasa Pakistan untuk menguasai watak masing-masing. Selain daripada barisan pelakon utama kami, MegaDrama kali ini turut memperkenalkan pelakon baharu Irfan Zaini yang amat dikenali di kalangan penonton yang berbahasa tamil. Memegang watak sebagai Zafar dalam drama ini, Irfan merupakan pelakon yang aktif dalam drama-drama berbahasa tamil dan kini mengorak langkah ke drama melayu.

Drama hasil pengarahan sutradara Jamal Khan ini turut dibintangi Julia Farhana Marin sebagai Liyana, Esma Daniel sebagai Kamarul, Datin Maria Farida sebagai Fareedah, Idzham Ismail sebagai Joe dan Saidah Kamarudin sebagai Faten, sepupu kepada Akira. Saksikan ‘Akira Khan’ bermula 18 Januari ini pada setiap hari Isnin hingga Khamis, jam 10 malam di slot MegaDrama Astro Ria (saluran 104). Untuk pilihan lebih fleksibel, strim melalui platform On Demand menerusi Astro Box dan aplikasi Astro GO. Dapatkan Pek Premium 1 untuk penjimatan hebat dengan hanya RM 99.99 sebulan untuk enam bulan pertama. Whatsapp “NAK ASTRO” ke 03-9543 3838 untuk menikmati drama ini di Astro.

PETIKAN KENYATAAN RASMI

Norzeha Mohd Salleh - Ketua Saluran Astro Ria “Kisah cinta merupakan antara genre yang evergreen, sentiasa digemari ramai, tidak kira muda atau pun tua.

Namun, kisah seperti ini juga mampu dikembangkan dalam pelbagai naratif dengan memaparkan sisi-sisi emosi yang relevan kepada para penonton. Untuk memastikan penceritaan berkesan, kreativiti dan daya imaginasi haruslah tegar dan konsisten. ‘Akira Khan’ merupakan hasil buah tangan terkini pihak Astro yang mengolah dan menggabungkan kedua-dua elemen penceritaan ini.

‘Akira Khan’ merupakan sebuah drama yang menceritakan hubungan cinta antara dua orang insan yang berasal daripada dua bangsa dan budaya berbeza. Dari Pakistan ke Malaysia, ceritanya berpaksikan dugaan dalam hubungan yang terjalin atas perbezaan ini serta keupayaan untuk membina semula mahligai yang retak dan berhancuran.

Kami amat berbangga dan teruja dengan kerjasama yang sekali lagi terjalin dengan Siti Rosmizah. Drama-drama terbitannya sememangnya sangat menarik dan sering terpaut di hati para penonton. ‘Akira Khan’ juga mendapat sentuhan unik daripada sutradara berbakat besar, Jamal Khan yang membuatkan kami teruja dengan hasil arahannya.

Bukan itu sahaja, kembalinya pasangan yang tidak lekang daripada mulut para peminat turut menjayakan drama ini sebagai watak utama selepas penampilan mereka dalam siri Setelah Terlafaznya Akad 1 & 2. Kami masih berasa sangat kagum dengan profesionalisme Uqasha Senrose dan Kamal Adli dalam karakter masing-masing sebagai Akira dan Radin walaupun pada hakikatnya mereka merupakan suami isteri sebenar. Kedua-duanya wajar dipuji oleh semua pihak atas dedikasi mereka.

‘Akira Khan’ memberi nafas baharu kepada penceritaan berkisahkan cinta menerusi slot kami. Gabungan budaya serta adegan-adegan yang berlatarbelakangkan negara kita dan Pakistan turut akan mempesonakan ramai yang menonton. Pihak Astro berharap agar semua terhibur dan semestinya kagum dengan ‘Akira Khan’. 

Jamal Khan - Pengarah drama ‘Akira Khan’

“Seperti naratif drama ini, ‘Akira Khan’ memang sudah lama ada dalam keturunan Pakistan iaitu keluarga yang menentukan jodoh. Sehingga ke hari ini, tradisi ini masih wujud di negaranya.

Drama ini membawa keistimewaan di mana ia turut berlatarbelakangkan budaya orang Pakistan. Sebagai seorang gadis yang berasal daripada Pakistan, Akira mempunyai keluarga dengan pegangan yang ketat terhadap tradisinya. Oleh itu, kami terbang ke sana untuk meneruskan penggambaran.

Pada mulanya saya ingin ke Turki untuk lokasi-lokasi penggambaran yang berbeza dan selesa. Namun saya ingin membawa budaya Pakistan ini dengan lebih natural ke dalam penceritaannya. Mereka mempunyai lokasi dan budaya yang berbeza, itulah yang istimewanya selain daripada kisah cinta.

Namun, ia juga memberi cabaran kepada kami kerana sewaktu perjalanan pulang ke hotel dari lokasi, kami menghadapi kejadian tanah runtuh. Jadi sebarang kenderaan tidak dibenarkan untuk lalu. Kami terpaksa bermalam di hotel yang berlainan tanpa membawa sebarang persalinan. 

Saya ingin berterima kasih kepada Kak Siti Rosmizah yang sudah lama menawarkan naskhah ini kepada saya. Jalan penceritaannya sangat menarik, memang rezeki buat saya. Kisah cinta Akira dan Radin ini sangat bermakna kerana ia juga dilakonkan oleh pasangan sebenar Uqasha dan Kamal berbanding drama-drama romantik yang lain, jadi saya berharap para peminat novel Kak Siti Rosmizah akan sentiasa memberi sokongan terhadap drama ini.”

PECAHAN WATAK DRAMA ‘AKIRA KHAN’

Uqasha Senrose sbg Akira Khan

Kamal Adli sbg Radin

Julia Farhana sbg  Marin Liyana

Esma Daniel sbg Kamarul

Datin Maria Farida sbg Fareedah

Idzham Ismail sbg Joe

Irfan Zaini sbg Zafar

Saidah Kamarudin sbg Faten

SINOPSIS DRAMA ‘AKIRA KHAN’

Akira merupakan seorang gadis berkacukan Pakistan-Melayu. Pada suatu hari, dia dan keluarganya datang ke Terengganu untuk meraikan majlis pertunangan sepupunya. Di majlis itu, Akira berkenalan dengan seorang lelaki bernama Radin dan jatuh cinta kepadanya walaupun sudah mempunyai calon yang dipilih oleh ibunya iaitu Zafar. Akira menganggap Zafar sebagai abangnya, namun dia akur dengan arahan ibunya kerana dia tahu bahawa Radin juga sudah mempunyai kekasih bernama Liyana.

Ketika Radin berasa kecewa kerana cintanya didustakan, Akira mengajak Radin bersiar-siar di pantai. Apabila cuaca berubah menjadi buruk, mereka lari berteduh dan terperangkap di sebuah rumah usang. Akibat terpedaya dengan bisikan syaitan, mereka tewas dengan nafsu sehingga mereka terlanjur. Atas rasa bertanggungjawab, Radin ingin menikahi Akira kerana tidak mahu perkara yang buruk berlaku. Akira bersetuju untuk berkahwin tetapi dengan syarat perkahwinan itu dirahsiakan daripada keluarga masing-masing.

Liyana yang masih sayangkan Radin datang kembali untuk meraih cintanya. Namun Radin hanya mencintai Akira. Ketika perasaan cinta itu baru sahaja berputik, Akira perlu pulang ke Hunza, Pakistan kerana datuknya meninggal dunia. Radin berjanji kepada Akira untuk datang ke Hunza dan berterus-terang kepada keluarganya. Namun sebelum dia pergi ke Hunza, Radin ditimpa kemalangan dan hilang ingatan. Akira yang menanti suaminya di Hunza, Pakistan tidak dapat menghubungi Radin dan sangka Radin sudah melupakan hubungan mereka dan kembali kepada Liyana. 

Akira kembali ke Malaysia untuk mencari Radin, namun mendapat tahu bahawa Radin sudah tidak mengenalinya. Pelbagai dugaan terpaksa dilalui oleh mereka dalam hubungan ini. Namun dengan kesabaran Akira, akhirnya ingatan Radin pulih kembali. Tetapi adakah mereka akan tetap bersama? Dan bolehkah mereka bersatu demi cinta mereka?

#TREASURE X WONDERWALL EDITION

Wednesday 18 January 2023

 


























WEBTVASIA MEMPERKENALKAN BARISAN BINTANG FILEM PULAU YANG DIBINTANGI BARISAN PELAKON GEN-Z 

● Diterajui artis muda berbakat besar, Amelia Henderson, Alif Satar, Ikmal Amry, Namron, Sanjna Suri, Joey Leong antara barisan pelakon utama filem PULAU yang digandingkan bersama pelakon generasi baharu dan veteran.

● Saksikan treler rasmi Pulau bermula 12 Januari ini di saluran YouTube WebTVAsia.

● Dihasilkan bersama My Way Pictures dan Film Force Studio, diarahkan oleh Euho.

● Bakal ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia bermula 9 Mac 2023.

WebTVAsia, dengan kerjasama My Way Pictures dan ,Filmforce Studio, bersama-sama mengumumkan sebuah filem thriller seram yang paling pastinya dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia pada tahun ini yang berjudul Pulau. 

Filem Pulau mengisahkan tentang bagaimana sebuah percutian impian di pulau eksotik berubah menjadi mimpi ngeri dengan pertemuan kisah mistik yang menyeramkan dan kehadiran makhluk ilmu hitam yang kejam, dahagakan darah dan ingin membalas dendam. Penonton boleh menjangkakan plot twist dengan heroin yang mempunyai sixth sense (Amelia Henderson) membongkar kebenaran yang telah lama terkubur oleh kutukan cinta terlarang.

Filem terbitan WebTVAsia ini juga merupakan filem seram pertama yang berjaya membawa barisan pelakon baru yang berbilang kaum, multi-talented dan juga bintang Gen-Z yang popular dengan gabungan 35 juta peminat di media sosial. 

Naskhah ini dibintangi oleh Amelia Henderson, Alif Satar, Ikmal Amry, Sanjna Suri, Joey Leong, Harris Anuar, Jazmy Juma, Mark O’Dea, Sabronzo, Evie Feroza, Cedric Loo, Pui Yi dan Vikar. Barisan pelakon filem PULAU ini bukan sahaja terdiri daripada bintang filem, personaliti televisyen, dan pengacara sahaja, malah turut menampilkan persona yang berpengaruh di laman sosial, ratu cantik serta penyanyi.

Fred Chong selaku penerbit filem Pulau, berkata, “Kami memperjuangkan jenis pawagam yang baharu, dengan generasi baharu yang mempunyai bakat untuk memainkan peranan sekaligus menghidupkan kisah legenda tempatan. Veteran Nam Ron dan Wan Hanafi Su turut diberikan kepercayaan untuk membawa watak yang lebih serius. Visi saya sebagai pencipta adalah untuk merealisasikan jalan cerita yang lebih unik, membuat sesuatu diluar kebiasaan dan berteraskan mesej sosial kepada para penonton.”

“Menonjolkan keindahan alam semulajadi di Malaysia dan kekayaan adat resam juga merupakan sebab utama pemilihan pulau yang paling popular di negara ini sebagai lokasi penggambaran. Terdapat banyak lagi untuk dikongsikan dan untuk pengetahuan orang ramai, skrip sekuel filem Pulau sudah pun berada di dalam proses pembikinan. Pulau mana? Legenda apa? Itu adalah rahsia yang bakal membuat anda tertanya-tanya!”

Treler rasmi Pulau dan kandungan yang lebih eksklusif boleh disaksikan di semua akaun media sosial rasmi (TikTok, Instagram, Facebook dan Twitter) Pulau The Movie serta saluran YouTube rasmi WebTVAsia, mulai hari ini (12 Januari). Filem Pulau juga dijangka menemui penonton di pawagam seluruh negara pada 9 Mac 2023.

***************************

TENTANG WEBTVASIA

WebTVAsia ialah syarikat pencipta terkemuka Asia yang memperkasakan pencipta paling berbakat melalui perkongsian platform, studio kandungan, penyelesaian jenama dan rantaian nilai perdagangan sosialnya. Sejak 2013, rangkaian YouTubenya yang terdiri daripada lebih 3500 pencipta Asia telah berkembang pesat dengan lebih 880 juta pelanggan gabungan; dengan pendapatan AS$150 juta yang diperolehi; dan kebebasan mencipta, melalui rancangan anugerah pencipta terbesar Asia, Anugerah WebTVAsia dan festival muzik pencipta pertama, Viral Fest Asia. Rekod YouTube Playnya yang menerajui pasaran ialah 3 Diamond (10 juta atau lebih pelanggan), 198 Emas (lebih 1 juta) dan 1130 Perak (lebih 100 ribu).

Pengasas dan penerbit yang telah memenangi banyak anugerah, Fred Chong mempunyai visi untuk mewujudkan ekosistem digital yang benar-benar saksama dan mampan yang menghubungkan pencipta terbaik Asia dengan komuniti peminat global, dalam Web 2.0 semasa dan dunia Web 3.0 akan datang.

TENTANG FILM FORCE

Filmforce Studio, menghimpunkan pakar yang berpengalaman dalam pelbagai bidang dan membawa tiga prinsip profesionalisme, kredibiliti dan usaha wajar untuk menjadi pelopor industri filem dan televisyen di Malaysia. Melalui konsep kerjasama dan perkongsian strategik, kami akan bekerjasama dengan pasukan yang cemerlang sama ada di dalam dan luar negara untuk bersama-sama mewujudkan platform filem dan televisyen yang luas dan pelbagai untuk meneroka pembangunan dan corak filem dan televisyen Malaysia.

TENTANG MY WAY PICTURES

My Way Pictures yang ditubuhkan pada tahun 2018, merupakan sebuah syarikat pelaburan kewangan buat filem dan produksi yang berdedikasi untuk membawa kisah yang unik dan inovatif ke layar skrin. Mereka percaya bahawa filem yang hebat mempunyai kuasa untuk menginspirasikan, menghiburkan dan menyentuh hati penonton.

Mereka komited untuk menyokong para pembuat filem yang berbakat dan mengangkat visi mereka. Mereka juga mempunyai kefahaman mendalam terhadap cabaran dan peluang yang dihadapi para pembikin filem masa kini.

Movie Review | Mencuri Raden Saleh (2022)

Tuesday 17 January 2023


Pengarah: Angga Dwimas Sasongko
Penulis Skrip: Angga Dwimas Sasongko, Husein M. Atmodjo 
Pelakon: Iqbaal Ramadhan, Angga Yunanda, Rachel Amanda, Umay Shahab, Aghniny Haque, dan Ari Irham
Syarikat Produksi : Visinema Pictures, Jagartha, Blibli, Astro Shaw
Pengedar : Astro Shaw, Netflix
Genre : Aksi / Thriller  
Durasi Tayangan: 154 minit
Tarikh Tayangan : 25 Ogos 2022 (Indonesia), 22 September 2022 (Malaysia), 29 November 2022 (Jogja-NETPAC Asian Film Festival)
Trailer :


Bermula dari kerja haram antara Piko (Iqbaal Ramadhan) yang pandai meniru hasil karya seni pelukis terkemuka dan Ucup (Angga Yunanda), si hacker, mereka selalu mendapat tawaran bernilai dari Dini (Atiqah Hasiholan). Kerna memerlukan jumlah wang yang besar untuk bebaskan orang tua Piko dari penjara, dia sanggup terima job dari Dini untuk tiru karya seni Raden Saleh – Penangkapan Putera Diponegoro. 

‘Penangkapan Putera Diponegoro bukan sekadar lukisan, Ucup. Selain kerumitan warna yang sukar dan memerlukan teknik tinggi, lukisan ini ada banyak emosi dan simbol-simbol. Pertama, peristiwa ini digambarkan dalam latar belakang yang kabur. Antara pagi atau petang. Bantahan Raden Saleh terhadap penangkapan palsu ini, terlihat daripada gambaran orang Belanda yang dibuat secara kerdil. Sedangkan Diponegoro pula, cuba awak perhatikan. Digambarkan sebagai yang sangat gagah. Lukisan ini penting untuk rakyat Indonesia, Ucup. Bukan saja kerana Raden Saleh ialah simbol seni pertama kita, tapi lukisan ini membawa simbol kepahlawanan.’ – Piko

Kerana hasil kerja Piko yang luar biasa, Mantan Presiden, Pak Parmadi (Tyo Pakusadewo) beri tawaran yang lebih menarik iaitu bernilai 17 billion juta rupiah untuk tukar lukisan asli di pejabatnya dengan lukisan yang telah direplika oleh Piko. Sarah (Aghniny Haque) membantah kerana mereka cuma buat kerja kecil dan bukannya pencuri. Risiko tawaran tersebut terlalu besar untuk mereka yang berstatus mahasiswa. Hancur masa depan mereka bertiga jika ditangkap oleh pihak polis. 

Mahu atau tidak, mereka terpaksa bersetuju kerana pengaruh Dini dan juga Mantan Presiden lebih besar di Indonesia. Ucup menubuhkan satu kumpulan untuk idea rompakan mereka. Piko "The Forger", Ucup "The Hacker", Fella "The Negotiator" (Rachel Amanda Aurora), Gofar "The Handyman" (Umay Shahab), Sarah "The Brute" dan Tuktuk "The Driver" (Ari Irham). 

Naskhah Mencuri Raden Saleh hasil garapan Angga Dwimas Sasongko terasa dekat di hati kerana watak utama mempunyai motif personal untuk execute plan tersebut. Kalau sembang tentang seni di negara Asia, salah satu profesion yang tidak akan dipandang tinggi malah hanya mendapat nama setelah meninggal dunia. Sama seperti Piko yang mempunyai bakat ibarat permata tapi tidak diiktiraf sebaiknya. Justeru itu dia memilih untuk menjadi The Forger. Sama seperti filem aksi thriller yang lain, plot twist adalah faktor penting untuk menghidupkan jalan cerita yang menarik. 

Namun 154 minit terasa panjang terutama pada babak Piko dan Ucup berlawan dalam hujan kerana lukisan Raden Saleh tersebut. Adegan Fella di terowong juga nampak merepek sebab selalunya kalau kereta cewek rosak ni ramai saja yang datang tolong tanpa marah terpekik hadang jalan. Kereta rosak bukan sesuatu yang disengajakan. Love angle atau romantic angle antara beberapa watak pun patut dibuang saja sebab terasa terpaksa dan dipaksa. Tak ada pun tak apa sebab tak semua manusia perlu bercinta. Chemistry antara Piko dengan Sarah paling off sekali padahal pacaran. Apa perlunya Piko masa Sarah flirt dengan Rama (Muhammad Khan) sebab ketara sangat eye contact diorang dekat situ. 

Selepas franchise Dilan (2018-2020), Ali & Ratu Ratu Queens (2021), Iqbaal sekali lagi mencuri tumpuan dengan watak Piko The Forger dalam Mencuri Raden Saleh yang pastinya mencabar kemampuan dia kerana keluar dari pesona cute boy. Babak Piko berjumpa dengan Budiman (Dwi Sasono) tapi tak terluah confession, Iqbaal deliver emotion dengan bahasa badan dengan tepat. Cara dia melukis juga tepat lenggoknya. Pendek kata Iqbaal hidupkan watak Piko dengan sempurna.

Pertama kali tengok Angga Yunanda berlakon terus rasa tertarik untuk tengok filem dia yang lain. Dinamik antara Angga dengan Iqbal salah satu kekuatan dalam naskhah rompakan karya seni dari Indonesia kerana perbezaan karakter mereka. Sementara Ucup bersifat cocky kerana keyakinan yang tinggi dan kemahiran menggodamnya, Piko pula lebih selesa di belakang tabir. Sebelum ni tengok rompakan perlu hi-tech device atau plan yang besar tapi idea mereka santai walaupun ada lompongnya. Ada kejutan tersendiri dan juga liciknya juga. Suka tengok masa Piko replika karya Penangkapan Putera Diponegoro yang digambarkan dengan teliti dan cermat. 

Naskhah Mencuri Raden Saleh terbitan Visinema Pictures ada peluang untuk mempunyai sekuel kerana Dini jadi saksi utama rompakan tersebut. Boleh jadi juga prekuel untuk pengarah kembangkan bagaimana Budiman boleh terperangkap dengan Mantan Presiden atau bagaimana Ucup dengan Piko bekerja pertama kalinya. So many things can be explored from this unique and fresh idea. Recommended! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0.6 = 8.6/10

Director: Shinsuke Sato
Writer : Yoshiki Watabe, Yasuko Kuramitsu, Shinsuke Sato
Cast : Kento Yamazaki, Tao Tsuchiya, Yūki Morinaga, Keita Machida, Ayame Misaki, Nijirō Murakami, Yutaro Watanabe, Sho Aoyagi, Ayaka Miyoshi, Dori Sakurada, Aya Asahina, Shuntarō Yanagi, Mizuki Yoshida, Kina Yazaki, Tsuyoshi Abe, Nobuaki Kaneko, Riisa Naka, Tomohisa Yamashita, Ayumi Tanida, Hayato Isomura, Kai Inowaki, Maiguma Katsuya, Honami Sato, Yuri Tsunematsu, Chihiro Yamamoto, Jun Hashimoto, Aimi Satsukawa, Wakato Kanematsu
Production Companies: Robot Communications Inc.
Distributor : Netflix
Genre : Sci-fi / Adventure / Thriller
Running Episodes : 8 episodes (41–80 minutes per episode)
Release Date : 22 December 2022
Trailer : 


Sekuel drama Alice In Borderland (2020) yang diadaptasikan dari manga "Imawa no Kuni no Arisu" karya Haro Aso membawa Arisu (Kento Yamazaki), Usagi (Tao Tsuchiya), Chiciya (Nijiro Murakami), An (Ayaka Miyoshi), Kuina (Aya Asahina dan Tata (Yutaro Watanabe) ke peringkat lebih tinggi bila mereka semua perlu bertarung dengan ketua setiap bentuk kad terup. 

Sama ada permainan berbentuk individu mahupun berkumpulan, mereka semua perlu menang untuk cari tahu jalan keluar dari dunia tersebut sepertimana yang diberitahu oleh Hatter, pengasas The Beach. Dekat Episod 1 pun dah gerun dengan kehadiran shooter kejam. Merepek juga babak ni sebab shooter seorang je tapi boleh tembak dari pelbagai direction. Baik Arisu mahupun Chisiya yang tampak bijak tak analyze langsung musuh mereka sebaliknya lari selamatkan diri. 


Masuk Episod 2, Arisu berjumpa dengan King Clover di mana mereka perlu kumpul mata dalam tempoh masa 2 jam. Permainan Osmosis memang mudah tapi kena pandai atur strategi untuk menang. Dekat permainan ni memang makan masa yang lama untuk habis walaupun permainan cuma berlangsung selama 2 jam sahaja. 

Rasanya pengarah nak naikkan views dengan guna pelakon kacak Tomohisa Yamashita dalam keadaan berbogel. Memang tak nampak bahagian bawah tapi macam tak perlu langsung idea ni. Dah lah rengsa tengok keadaan dia, lama pulak tu sampai makan 2 episod bila penuh dengan dialog tentang kehidupan. 


Sementara tu Chisiya join permainan Jack of Hearts di mana dia perlu mencari siapa Joker yang akan memperdayakan setiap pemain untuk kekal hidup sehingga ke hujung permainan. Sesiapa saja yang berjaya mencari Joker akan menang dan berpeluang untuk hidup. Game ni menarik sebab reflect much of reality in life. Overthinking and wild assumptions definitely kills. Joker tak payah susah buat kerja pun, manusia sendiri akan berbunuhan sebab paranoid. 

Kemudian Chisiya berjumpa pula dengan King of Diamond dalam perlawanan yang menggunakan ilmu statistik. Stress tengok game ni sebab tak suka subjek statistik. Chisiya explain macam mana pun otak tetap tepu untuk hadam. 


Dalam musim 2 ni ada banyak watak yang muncul untuk team up dengan Arisu dan Usagi. Sebelum tengok musim 2 ada eloknya tengok balik musim pertama untuk elak kekeliruan. Tak lah keliru tahap tinggi cuma tak seronok lah bila watak tersebut muncul tapi reaction kita flat je sebab dah lupa. 

Elemen saspen dalam musim kedua ni tersangatlah sedikit nak dibandingkan dengan musim pertama sebab dari Episod 1 lagi dah boleh nampak yang kesemua watak ada immortal life. Kalau sebelum ni kita ada kejutan bila kedua-dua kawan baik Arisu meninggal dalam permainan yang sama tapi dalam musim kedua, nyawa memasing liat kemain. Memandangkan semua Ketua adalah pelakon yang cantik dan kacak, cara diorang mati pun cantik je, berbeza betul dengan pelakon ekstra yang bersepai sana-sini. 


Pengarah kuatkan elemen saspen pada jawapan macam mana untuk keluar dari dunia tu sebab ramai yang tertunggu-tunggu hasil pencarian Arisu and the gang. Dekat pertengahan cerita penulis cuba untuk distract dengan watak Ann bawa jawapannya kemudian hidupkan balik harapan tu pada watak Arisu. Ibarat macam main passing bola lah kejap jumpa jawapan lepastu hampa lepastu jumpa lagi kemudian hampa lagi. 

Tapi yang pastinya macam mana mereka dipilih masuk ke dunia tu dan kenapa dibawa masuk masih lagi tak dijawab sampai lah ke hujung cerita. Tengok pada hint di hujung macam ada potensi musim ketiga. Not sure if I’m excited for that but I’m still gonna watch it lah since I’m curious with the big why and who's the Mastermind in Borderland.


Memang Mira Kano (Riisa Naka) ada jelaskan pada Episod 8 tapi kata-kata dia bukannya boleh percaya sangat pun. Dari Season 1 hingga Season 2, watak dia adalah manipulator. Mungkin dunia Borderland adalah dunia yang wujud antara hidup dan mati. Macam dunia yang dialami oleh orang koma apabila roh berada di tengah, tidak di bumi dan tidak juga di barzakh. 

Semua watak yang masuk adalah watak yang lelah dengan hidup macam Arisu yang penat jadi loser dalam keluarga, Usagi yang kehilangan ayah ataupun Chisiya yang fed-up dengan privilege T20 tapi watak Heiya, budak lelaki dalam game Checkmate, Kyuma dan geng dia ataupun Karube (Keita Machida) happy je dengan life diorang. Mira ada kata dunia Borderland dikawal oleh rakyat tersebut jadi realiti di penghujung cerita dalam musim kedua mungkin bukan realiti sebenar. Perempuan dalam van tu pun bagitahu dia tahu macam mana semua orang ditarik masuk ke dunia Borderland tapi dibunuh sebelum sempat cerita. Jadi ada banyak lagi yang belum diketahui oleh semua watak yang selamat di Episod 8. 


Stunt action yang diketengahkan mantap, naikkan adrenalin terutamanya masa car chasing, game Checkmate ataupun masa semua watak team up untuk kalahkan King of Spade. Watak Heiya (Yuri Tsunematsu) adalah tribute kepada Katniss dalam The Hunger Games. Sayangnya screentime dia tak banyak sebab tak puas tengok dia jadi sparring partner kepada Aguni (Sho Aoyagi). Sinematografi mantap dengan background music yang menarik antara kekuatan pada drama Alice in Borderland. 

p/s: I just found out that Alice in Borderland is actually Arisu in Borderland. Pronounce Alice in Japanese slang and you'll get it. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.8/10

Movie Review | Kamu Tidak Sendiri (2021)

Monday 16 January 2023


Pengarah : Arwin T. Wardhana
Penulis Skrip : Titien Wattimena
Pelakon : Adinia Wirasti, Rio Dewanto, Ganindra Bimo, Aisyah Aqilah, Sintya Marisca
Syarikat Produksi :  MNC Pictures
Penyiaran : Netflix
Genre : Drama / Thriller
Jumlah Episod :100 minit  
Tarikh Tayangan : 3 Disember 2021 (JAFF), 25 Ogos 2022 (Indonesia), 24 November 2022 (Malaysia)
Trailer : 


Kamu Tidak Sendiri mengisahkan tentang Mira Arudanti (Adinia Wirasti) yang bekerja sebagai Business Development Manager di syarikat multi-national, E-Verything Group yang terletak di tingkat 27 dalam sebuah bangunan tinggi. Mira sentiasa bekerja keras supaya dia dapat pangkat yang diidamkan dalam syarikat tersebut lantas berpindah ke Singapura. Sikapnya yang dingin tidak disenangi oleh sesiapapun termasuklah pembantu peribadinya, Sari (Sintya Marisca). 

Setiap hari Mira akan bertembung dengan jejaka kacak, Mika (Ganindra Bimo) yang bekerja di syarikat perubatan berhadapan dengan syarikatnya. Sama juga pada malam tersebut ketika mereka berdua terperangkap di dalam lif. Mira bersikap dingin dengan Mika kerana dia tak suka berbual dengan orang yang dia tak kenal apatah lagi dalam situasi genting. 

Mika ajar Mira untuk bertenang kerana bantuan akan sampai tapi Mira masih degil dan paksa Mika untuk panjat supaya mereka dapat keluar dari situ. Malangnya lif tersebut bergegar dan jatuh ke bawah hingga mengakibatkan kaki Mira tercucuk dengan besi manakala leher Mika pula tertusuk kaca. 

Dalam kekalutan tersebut Mira dibantu oleh suara Adrian (Rio Dewanto), pengawal bangunan tersebut yang juga terperangkap di bilik kawalan. Tanpa mereka bertiga sedar, Jakarta dilanda gempa bumi hinga memberi kesan kepada bangunan tersebut. Berjaya tak mereka bertiga selamatkan diri, kena tengok lah di Netflix. 

Walaupun tajuk naskhah drama thriller arahan Arwin T. Wardhana nampak macam seram dengan poster yang mengerikan namun filem ini bukanlah kisah hantu. Tak pasti idea siapa yang cuba untuk masukkan elemen seram seolah-olah ada hantu dalam lif tersebut dengan Mira yang sentiasa menggelupur. 

Nak kesian sebab panic attack tapi mungkin sebab lakonan Adinia try hard sangat sampai jadi stress setiap kali dia menggelupur. Rezeki dia lah dapat menang Pemeran Utama Wanita Terfavorit di Indonesian Movie Actors Awards untuk filem Kamu Tidak Sendiri tapi I tetap stress masa tengok filem ni. 

Kekuatan filem Kamu Tidak Sendiri terbitan MNC Pictures adalah Ganindra yang sentiasa tenang dan ubah suasana misteri dan seram tersebut kepada suasana yang lebih tenang. Kalau terperangkap dengan Mika, sembang sampai esok pagi pun tak kisah sebab dia kacak satu hal, cool dan sembang berilmu. Tapi tu lah, I bukan Mira. Mika suka Mira. 

Bila berlatarkan bencana seperti gempa bumi yang memerlukan penggunaan CGI, terserlahlah kelemahan kedua filem ini bila keadaan di luar nampak seperti di dalam set. Tak pasti kenapa pengarah beria nak tunjuk keadaan di luar sedangkan adegan Dinda (Giselle Tambunan) berlari ke pejabat Adrian. 

Banyak juga plot lain atau screentime watak lain yang boleh dikembangkan namun penulis lebih suka menonjolkan kelemahan berbanding olah karya dengan menarik. Sayang lah sebab naskhah Kamu Tidak Sendiri boleh dikatakan unik kerana bertemakan situasi yang orang benci, terperangkap dalam lif. Naik lif hari biasa pun dah seram gara-gara filem seram, apatah lagi kalau terperangkap sebab bencana. 

Bab dialog dalam filem ni bukan sesuatu yang perlu dikritik sebab perbualan antara ketiga-tiga watak menarik dan self-reflecting. Suka masa Adrian terangkan ciri keselamatan lif yang digunakan oleh developer. Dari penerangan dia, boleh rasa tenang walaupun elektrik terputus. Selain dari menyingkap teknik survival, filem ni juga beri mesej yang manusia sentiasa memerlukan orang lain dalam hidup. Boleh berjaya seorang tapi lebih kuat dan indah bila berteman. 

"Pada dasarnya, manusia mahluk yang butuh sosialisasi, sentuhan dan berangkulan karena memang nggak bisa sendirian. Percuma kalau menang untuk diri sendiri, sementara kemenangan itu bisa diraih dengan kolaborasi dan elaborasi," - Ganindra Bimo 

Cuma itulah, tak banyak elemen yang dimasukkan. Elemen misteri macam siapa identiti Mika sebenarnya tu menarik tapi tak lama dan tak kuat. Tak sempat nak curious, dah lega sebab dia watak protagonist yang gagal tawan hati crush. Overall, one time watch. 

1. Team Production + 0.6, 2. Visual +0.4, 3. Audio +1, 4. Storyline + 0.7, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.4/10

Movie Review | Goodbye (2022)


Director : Vikas Bahl
Writer :  Vikas Bahl
Cast :  Amitabh Bachchan, Rashmika Mandanna, Neena Gupta, Elli AvrRam, Pavail Gulati
Production Companies : Good Co., Balaji Motion Pictures, Saraswati Entertainment Pvt Ltd
Distributors : Zee Studios, Netflix 
Genre : Comedy / Drama 
Running Time : 142 minutes
Release Date : 7 October 2022
Trailer :


Goodbye membuka kisah sebuah keluarga yang kehilangan si ibu, Gayatri Bhalla (Neena Gupta) kerana sakit jantung. Kematian mengejut tersebut memaksa semua anak dan menantu pulang dengan segera ke Chandigarh. Yang pertama pulang ialah Tara Bhalla (Rashmika Mandanna), peguam muda yang baru saja menang kes pertama. 

Tara berfikiran moden dan liberal jadi dia sentiasa bercanggah pendapat dengan ayahnya, Harish Bhalla (Amitabh Bachchan). Ada saja yang jadi punca pertengkaran mereka berdua dan Gayatri lah menjadi penenang. Kemudian anak sulung, Karan (Pavail Gulati) pulang bersama isterinya Daisy (Elli AvrRam). Sementara Angad (Sahil Mehta) masih stuck di Dubai dan Nakul (Abhishekh Khan)tak dapat mesej dari ayahnya kerana berada di Gunung Everest. 

Dari trailer dan tajuk dah boleh agak yang naskhah Goodbye adalah kisah yang berlaku sepanjang upacara berkabung sehinggalah ke momen terakhir keluarga bersama mendiang seperti filem Ram Prasad Ki Tehrvi (2021) ataupun Pagglait (2021). Tema dan genre yang sama cuma keluarga yang berbeza. 

‘Excuse me, I think we immerse the ashes in Ganga because ashes have phosphates which are good for agriculture.’ – Tara Bhalla

Kekuatan filem Goodbye sepenuhnya terletak pada gandingan pasangan utama iaitu Amitabh Bachchan dan Neena Gupta. Manis kehidupan mereka berdua sebagai suami isteri jelas terasa, sama juga peranan mereka berdua sebagai ibu bapa kepada empat orang anak juga anak angkat mereka. Konflik terletak pada hubungan anak dan bapa sementara si ibu yang jadi penenangnya. 

‘I forgot to talk to you. The rituals kept me busy. I forgot the important thing. Why were you in a hurry? We were chugging along so well together. You were fifteen younger than me. So I was sure… I will go first.’ – Harish Bhalla

Naskhah Goodbye berubah menjadi lemah bila pengarah dan penulis Vikas Bhal sentiasa ubah genre cerita. Bila momen dan suasana suram atau sedih, dia cuba masukkan elemen komedi yang tak menambahkan impak pada cerita mahupun menghiburkan. Macam babak Karan menangis berlari nak peluk mayat Gayatri tapi tersadung di tangga. Sama juga dengan adegan Daisy tadah tangan masa Karan buat ritual keliling mayat dengan pasu berisi air. 

Goodbye terbitan Good Co., Balaji Motion Pictures dan Saraswati Entertainment Pvt Ltd ini merupakan debut platform kepada pelakon Tamil, Rashmika Mandanna yang menggantikan tempat Kriti Sanon asalnya. Bukan saja watak Tara Bhalla malah tajuk Goodbye adalah idea dari Kriti namun dia terpaksa keluar dari set kerana clash dengan penggambaran lain. 

Kalau ikutkan keluarga Bhalla adalah berketurunan Punjabi dengan berlatarkan kehidupan masyarakat di Chandigarh namun tak sesuai dengan Rashmika yang masih lagi belum keluar dari acuan India Selatan. Kalau penulis cakap Tara anak angkat, boleh faham lah kenapa dia macam tu.

Kali kedua tengok Pavail Gulati berlakon dalam screentime yang panjang untuk serlahkan bakat lakonan selepas filem Dobaaraa (2022). Chemistry Pavail dengan Daisy pun menjadi walaupun terganggu dengan penulisan yang cuba untuk jadikan Daisy sebagai sumber komedi. 

Naskhah Goodbye ada potential untuk jadi lebih baik kalau filem ni cuma terikat pada genre drama sebab kebanyakan scene drama dia menjadi. Masa Harish bercakap dengan abu Gayatri ataupun masa Nakul balik untuk jumpa Gayatri, memang sebak sangat sebab dia pergi mengejut. Banyak benda yang Gayatri plan tak menjadi. 

Tapi tu lah, nasi dah jadi bubur dah pun. Kita tinggal makan je lah. Mungkin boleh jadi titik permulaan kepada pengarah lain untuk baiki filem ni dengan olahan yang lebih baik menerusi karya mereka. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.5/10

Movie Review | 2037 (2022)


Director : Mo Hong-jin
Writer : Mo Hong-jin, Yoo Da-young
Cast : Hong Ye-ji, Kim Ji-young, Kim Mi-hwa, Hwang Seok-jeong  
Production Companies : Motif Pictures, Jackfilm 
Distributors : Cinepirun 
Genre : Drama
Running Time : 126 minutes
Release Date : 8 June 2022  
Trailer :


2037 mengisahkan tentang Jun Yoon-young (Hong Ye-ji) yang diperkosa dalam perjalanan pulang ke rumah oleh majikan ibunya. Kerana ugutan untuk bunuh ibunya, Yoon-young hentak kepala lelaki tersebut dengan batu sehingga pecah. Lantas polis menyifatkan sebagai niat membunuh dengan sengaja. Ibu Yun-young hidup sebagai orang kurang upaya dengan cacat pendengaran juga bisu. Tak ramai yang nak ambil dia bekerja. Tambah pula dengan keadaan kesihatan yang mula merosot. 

Walaupun peguambela cuba untuk selamatkan Yoon-young dari dakwaan tersebut namun gadis tersebut hanya redha dengan nasib malang yang menimpa dirinya. Dia tak mahu segala jenis perhatian yang dia akan dapat sekiranya dia ceritakan kejadian ngeri tersebut kepada umum. Lebih ramai lagi yang akan tahu dia diperkosa. 


Hakim putuskan Jun Yoon-young dipenjara selama 5 tahun. 2037 adalah nombor siri Yoon-young di sana. Di dalam sel tersebut dia bertemu dengan Soon-je (Kim Mi-hwa), banduan paling tua dan digeruni. Ri-Ra (Hwang Suk-Jung) yang cantik dan banduan contoh. Hae-soo (Shin Eun-Jung) yang dipenjarakan kerana skim pyramid. Jang Mi (Jeon So-min) pula didakwa sebulan sebelum adultery law dimansuhkan manakala Yoo Sa-rang (Yoon Mi-kyung) pula mempunyai masalah anger management. 

Memang susah untuk Yoon-young nak sesuaikan diri dalam sel yang sentiasa bingit juga sistem penjara yang berbeza dari dunia luar. Sebelum ni setiap hari dia akan hidu bau wangi kopi atau pastries, di dalam penjara hanya makan apa yang disediakan. Bekerja pula dari siang hingga petang tapi belum tentu lagi akan dibayar upah. 


Perjalanan bagaimana Yoon-young nak sesuaikan diri di penjara dan banter antara semua banduan di situ yang buatkan naskhah 2037 menarik untuk ditonton. Sesuai lah pengarah Mo Hong-jin ambil Hong Ye-ji berlakon sebagai Jung Yoon-young sebab muka dia baby face dan naif. Setiap kali dia buat something, rasa kesian sangat dengan nasib hidup dia. 

Masa dapat tahu dia mengandung lepastu menjerit meraung panggil mak tu paling rabak. Tak boleh bayang dan takut sangat kalau ada dekat tempat dia masa tu. Sebelum ni setiap kali tidur mak dia peluk dan dodoikan tapi sekarang berpisah dengan mak lepastu kena jaga anak yang dia taknak pun. Bukan Yoon-young je takut bila dengar degupan jantung baby tu, kita yang dengar pun rasa seram. Nak gugurkan pula berisiko tinggi untuk Yoon-young yang masih muda. 


Pace movie 2037 agak perlahan walhal ada banyak sub-plot yang boleh dikembangkan seperti latar belakang kehidupan watak sampingan yang hidup sebilik dengan Yoon-young. Macam mana Ri-Ra boleh dapat jadi model banduan juga tak diceritakan dengan baik. Pertama kali tengok ada banduan pakai baju warna pink, cantik macam tu. Selalunya kalau banduan baik ni dapat keluar awal dari penjara je. Spoiler ahead, ending movie ni open ending yang tak nampak apa-apa possibility.  

Untuk penulisan, ada part yang ada kelemahan sebab masa Yoon-young kata penjara tu menyeramkan agak berlebihan sebab semua orang dekat penjara tu baik dengan dia. Soon-je jaga dia setiap hari malah Sa-rang pun tak serang dia membabi buta. Warden penjara pun bagi kerja yang ringan untuk dia berbanding banduan lain. 


Tapi tu lah, dia yang hidup dekat penjara tu dan itu perspektif dia, jadi kena lah hormat dan terima. Mungkin penjara tu memang menyeramkan tapi sebab pengarah cedok dari perspektif Yoon-young sahaja maka kita nampak tempat tu liveable sedangkan setiap hari tertanya bila boleh keluar dari situ. So guys, recommended to watch. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.6/10