TV Show Review | Koffee With Karan Season 7 : Episode 3 (2022)

Sunday 25 September 2022


Director : Karan Johar
Writer : Karan Johar
Cast : Karan Johar, Akshay Kumar, Samantha Ruth Prabhu
Production Company : Dharmatic Entertainment
Distributor : Disney+ Hotstar India
Genre : Talk Show
Running Episodes : 12 episode (60 minutes per episode)
Release Date : 06 August 2022
Teaser :


Pairing dalam Episod 3 keluar dari kebiasaan sebab Akshay Kumar datang dengan Samantha Ruth Prabhu, pelakon South industry yang akan debut dalam Bollywood movie. Tak pernah tengok lakonan Samantha sebelum ni dan tak kenal karakter dia macam mana cuma tahun ni kecoh dengan kes cerai dia dengan Naga Chaitanya tahun lepas. 

Pelik juga kenapa KJo pilih pairing ni rupanya sebab ikut carta Ormax, Akshay Kumar dan Samantha Ruth Prabu kedua-duanya duduk di tangga pertama untuk keseluruhan India. Tahun lepas dan tahun ni memang kejayaan besar untuk South India sebab movie diorang banyak yang bawa balik untung dan juga dipuji oleh pengkritik filem. Tak hairan lah kalau ramai pelakon dari South yang masuk dalam carta. Bukan setakat di pawagam malah di streaming platform juga. 


Yang menyampahnya bila KJo kata dekat Samantha, apa perasaan kalahkan Alia Bhatt dan duduk di tangga teratas. I was like pfftt. Muka Samantha pun macam eh jugak lah tapi sebab dia jenis chill, tak lah dia nak terkesima sangat dengan soalan tu. 

‘I should be honest. I am paying someone at Ormax.’ – Samantha Ruth Prabhu


Akshay pula utarakan soalan kenapa pelakon Bollywood tak suka berlakon dalam 2-hero ataupun 3-hero film? Zaman 80-an dulu penuh poster dengan muka pelakon, sama lah juga dengan zaman 90-an dan awal 2000 tapi bila masuk new gen Bollywood dah mula berkurang dah lepastu mati terus. Ingat lagi lepas filem Gunday, Arjun Kapoor buat statement dia dah taknak berlakon dalam 2-hero film padahal dalam Gunday dia berlakon dengan kawan baik dia sendiri, Ranveer Singh. 

‘As a producer, I’m telling you it is impossible to cast a 2-hero film, two any actor, two female leads, two male leads. It’s just becoming more and more …. I don’t know. I think it’s also… It’s insecurity that ‘I can’t own this film completely.’ Or like ‘There will be a one-upmanship, which will affect my stardom’. You ask any Bollywood producer, any producer across the border. I’ve been around for 25 years, and if I can find it difficult, I can imagine what it’s like for anybody else even having a dream to cast.’ – Karan Johar


Thanks to Akshay for pointing out one of the serious issues in Bollywood apart from nepotism which has been a ridiculous debate. Mungkin sebab ramai yang mengejar box office collection sampai jadi insecure. Tapi perspektif Akshay si pelakon berbeza ye dengan Akshay si produser sebab walaupun dia berlakon dalam 2-hero film, dia akan cut screentime hero lagi satu. Tu pun satu hal jugak kenapa ramai pelakon baru taknak bekerja dalam projek yang ada ramai pelakon. Boleh jadi tahun depan akan keluar balik trend 2-hero films ataupun 3-hero films sebab South makin cemerlang sejak ada franchise Baahubali dan terbaru, movie RRR. 

I suka tengok KJo bagi love and life advice dekat Samantha bila sembang pasal penceraian dia. Kalau I jadi Samantha pun I akan pergi dekat Karan untuk advice. Akshay pula bagi nasihat emas dekat semua suami supaya dengar apa yang isteri cakap. Dia survived sampai sekarang sebab dia biar Twinkle yang buat keputusan dan dengar semua cerita Twinkle. 


‘Listen, I have a bone to pick with you. You are on some level the reason for unhappy marriages. Because you have marketed this idea of marriage, wedding attires and wedding songs. You know, from our youth, you have portrayed life to be Kabhi Kushi Kabhi Gham. When, in fact, the reality is K.G.F.’ – Samantha Ruth Prabhu

Bila tengok episod 3 ni boleh faham lah kenapa ramai yang suka Samantha sebab selain dari cantik, dia gelak pun comel dan pandai bergurau.  

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

TV Show Review | Koffee With Karan Season 7 : Episode 2 (2022)

Saturday 24 September 2022


Director : Karan Johar
Writer : Karan Johar
Cast : Karan Johar, Janhvi Kapoor, Sara Ali Khan
Production Company : Dharmatic Entertainment
Distributor : Disney+ Hotstar India
Genre : Talk Show
Running Episodes : 12 episode (60 minutes per episode)
Release Date : 06 August 2022
Teaser :


Menarik jemputan episod 2 dalam Koffee with Karan sebab kedua-duanya adalah rival dalam Btown masa debut dulu tapi sekarang dah jadi kawan baik sebab terluka dengan pelakon lelaki yang sama. I look forward to watch this episode because of Janhvi Kapoor. Idk about others but I find it cute when Janhvi talks. Dia ada gaya dia tersendiri. 

Tak sangka betul I boleh berdekah tengok episod 2 ni sebab Janhvi dengan Sara cerita pengalaman diorang pergi bercuti dekat Kedarnath. Karakter Janhvi dengan Sara berbeza sangat sebab cara diorang dibesarkan berbeza. Macam Janhvi, dia agak manja sebab dia ada Sonam Kapoor, Rhea Kapoor, Anshula Kapoor sebagai kakak dan Arjun Kapoor sejak kecil. 


Sementara Sara pula cucu dan anak sulung, tambah pula parents dia bercerai waktu dia membesar so dia matang sebelum usia. Bila Janhvi dengan Sara hang out together, ada banyak benda yang Sara rasa benda tu small matter, boleh hadap tapi a huge deal untuk Janhvi. 

‘We had all night conversation and it did feel like a therapy and more than that it felt like I think there was a point of relatability with her. That not many people get. I think we went through the same beats at the same time. There were some things that things about the say she thought and her outlook that I just understood that I don’t know if other people would and she understood.’ – Janhvi Kapoor 


Masa diorang bercerita tu bukan I je terhibur sampai berdekah, KJo pun sakit perut gelak dengar cerita diorang. Macam cucu bercerita dengan atok diorang. One thing about KJo, dia sejenis yang pandai tukar skin colour. Not in a bad way sebab dia boleh menyembang dengan any circle of age pun. Semua orang selesa untuk bercerita dengan dia especially personal stuff. 

Musim lepas masa Sara datang dengan ayah dia, Saif Ali Khan, dia bagitahu yang dia nak date Kartik Aryan and they did so KJo suruh dia manifest siapa dia nak bercinta memandangkan Sara dah putus dengan Kartik lepas Love Aaj Kal 2 (2021). Sara petik nama Vijay Devrakonda, pelakon lelaki dari South yang baru debut dalam movie Dharma. It feels scripted sebab KJo suka pair actor dengan mana-mana actress untuk jual movie dan cipta image ‘desirable bachelor’. 


KJo : I want to admit on national digital that I have my reservations about my daughter’s sartorial choices. I want to tell you, she chooses some really strange clothes that she insists on wearing. And she clubs them with really strange accessories as well.
Jhanvi : You can’t fashion police your daughter!
Sara : He fashion polices all of us. 

Tapi betul lah apa yang KJo cakap sebab fashion sense Sara agak terhad. I mean I’m like that but she has resources, she has stylist who knows best and was paid to make she looks amazing in front of paps and media. 


Anyway, I really enjoy this episode and acknowledge Janhvi Kapoor and Sara Ali Khan friendship is cute. Jarang nampak pelakon wanita berkawan baik dalam industri. Zaman 90’s ada Preity dengan Aish, zaman 2000’s pulak ada Priyanka yang rapat dengan Katrina, Sonam dan Anushka. May this friendship last forever. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10


Director : Karan Johar
Writer : Karan Johar
Cast : Karan Johar, Alia Bhatt Kapoor, Ranveer Singh
Production Company : Dharma Productions
Distributor : Disney+ Hotstar India
Genre : Talk Show
Running Episodes : 12 episode (60 minutes per episode)
Release Date : 07 July 2022 - 16 September 2022
Teaser :


Tahun 2021 Karan Johar umumkan untuk cancel talk show yang dah bersiaran selama 18 tahun kerana backlash yang dia terima lepas kematian Sushant Singh Rajput. Ramai juga artis dan selebriti tolak request dia untuk datang ke talk show ni. Tapi entah kenapa tak ada angin, tak ada ribut KJo umumkan musim ke-7 untuk Koffee With Karan bersama line-up penaja. 

Episod pertama Karan Johar panggil anak angkat kesayangan dia, Alia Bhatt Kapoor dan gandingkan bersama co-star Ranveer Singh untuk promote movie baru, Rocky Aur Rani Love Story Ki Kahani. Ramai lah yang excited dari teaser yang Disney+ Hotstar India keluarkan sebab tu first appearance Alia lepas kahwin dengan Ranbir Kapoor. Dekat jari pun terletak elok je sebentuk cincin berlian. 


Alia bagitahu yang keluarga Kapoor berbeza dengan keluarga Bhatt yang mengamalkan kehidupan atheist. Sejak bercinta dengan Ranbir, banyak benda dia mula adapt macam buat puja setiap pagi dan pergi ke kuil atau join upacara puja for few special occasions. Alia cerita jugak pengalaman dia masa Ranbir melamar dan masa majlis kahwin diorang.

Ranveer pun sama bila keluarga berketurunan Sindhi yang extrovert berkahwin dengan keluarga Padukone yang introvert. Dah 10 tahun in relationship dengan Deepika pun, bapa mentua dia masih lagi tak biasa dengan suasana extrovert. Banyak benda dua belah keluarga boleh belajar dari perbezaan tu. 
Selain dari kisah perkahwinan Ranveer dan Alia, berdekah dengan perangai Ranveer dekat set Kofee With Karan 7 tapi kalau ikutkan setiap kali dia datang pun penat nak gelak. 


Ranveer : Do you know why I have soft spot for you, Karan? Because you and I have the same problem. Just because we are light-footed in this journey of life, people think of us as frivolous. Which is not the case. They were like “Please dress sober, and you should like allow your serious and intellectual side to be known and seen.” And I’m like “Wow it’s so overrated though”. There should be happiness, cheer and lightness of being, no?
Karan : You up the fashion stakes; you wear what you wear. You walk the talk, you do what you do and you do it well. Why should you bother? Does it make you feel good?
Ranveer: Yeah I  mean like what else we’re here for? To have fun, man. 


Thanks to KJo sebab tanya bila Alia dengan Ranveer jadi best buddy sebab Alia memang tak ramai kawan dalam industry selain Varun Dhawan yang debut dengan dia dalam Student of The Year 1 (2012). Well, Sid Malhotra ex dia lepastu diorang dah tak bertegur lepas putus tahun 2017 even Aditya Roy Kapoor yang rapat dengan Sid pun kata dia tak suka Alia sebab hipokrit. Yang tak boleh blahnya, Ranveer boleh pulak rapat dengan Alia padahal dia rival kepada Deepika Padukone dalam industry.

So Alia bagitahu start dengan movie Gully Boy (2019) bila dia dengan Ranveer kena pergi promote movie tu ada banyak interview, even travel dalam kereta yang sama so slowly diorang mula rapat. Masa Alia berlakon dalam Gangubhai (2022), Ranveer datang tolong dekat set sebab dia tak mampu nak lakonkan macam Sanjay Leela Bhansali nak. Siapa lagi dia nak reach out kalau bukan pelakon kesayangan SLB kan? Berdekah teruk bila Alia suruh tunjuk mimicry pelakon Bollywood lain. Menjadi gila masa Ranveer mimic Hrithik Roshan tu. 


Episod ni banyak gelak sebab Ranveer walaupun tak banyak teh tertumpah tapi I enjoy dengar cerita Alia pasal relationship dia dengan Ranbir Kapoor, pasal friendship dia dengan Ranveer and vice versa. I menyampah bila Ranveer merajuk masa Alia pilih chemistry dia dengan Varun daripada dia dengan Ranveer. I agree 100% on that sebab sebagai fans Varia, chemistry Alia dengan Varun nampak natural sangat. Ranveer baru berlakon 1 movie dengan Alia plus chemistry diorang nampak forced and awkward dalam Gully Boy. Mungkin dalam movie Rocky Aur Rani Love Story Ki Kahani nanti nampak cantik but still I’ll choose Varia. 


Ranveer tebus balik rasa menyampah tu dalam Glam Slam game bila dia call Arjun Kapoor. My favorite friendship dekat Btown - #TheBabas. 

"You are my darling! I love you. Yes, see how he loves me. In spite of having very poor signal all the way up in Leh and Ladakh, he FaceTimed me back and made me win the final round." - Ranveer to Arjun

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

KETAKSUBAN & PENYESATAN DALAM ‘TALBIS IBLIS’, FILEM SERAM ARAHAN KABIR BHATIA DI PAWAGAM 20 OKTOBER | Kemunculan Semula Nasha Aziz Di Layar Perak, Dengan Gandingan Mantap Azira Shafinaz, Zul Ariffin

Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia ke-31, Kabir Bhatia kembali dengan sentuhan terbaru menerusi filem genre seram Talbis Iblis, terbitan oleh gabungan penerbit hebat tanah air, Infinitus Gold, Astro Shaw, Jazzy Pictures (M), A Next Start Production dan MM2 Entertainment bermula 20 Oktober ini di seluruh pawagam Malaysia. Terdahulu, karya ini menjadi filem kedua dari Malaysia yang mengadakan Tayangan Perdana Dunia dan di senarai pendek  di Far East Film Festival  Ke-24 di Udine, Itali pada April lalu. Selain itu, filem ini turut mengadakan tayangan perdana di Bucheon International Fantastic Film Festival 2022 ke-26 dan Neuchâtel International Fantastic Film Festival 2022 ke-21. 


 ‘Talbis Iblis’ yang membawa maksud tipu daya serta perangkap yang di buat oleh iblis untuk menyesatkan manusia, cukup tepat menggambarkan tentang subjek utama yang diangkat dalam filem ini. Ia mengisahkan tentang seorang gadis, Hajar yang dihantar ke satu tempat jauh dari ibu kota bagi melahirkan bayinya secara rahsia. Seorang bidan, Mak Ju telah menjaga Hajar sebelum dan selepas bersalin, namun hakikatnya mempunyai agenda tersendiri. 

Hari ini berlangsungnya Sidang Media Filem Talbis Iblis bagi melancarkan treler, poster dan memperkenalkan barisan pelakon secara rasmi. Setiap adegan babak telah dijayakan oleh para pelakon hebat tempatan seperti Azira Shafinaz, Nasha Aziz, Zul Ariffin, Amir Nafis, Jay Iswazir, Sherie Merlis, Izzy Reef, Daniella Sya, Zaftfarrel Mikhael Felton dan Putri Syahadah Nurjannah. Ini juga merupakan kemunculan semula di layar perak oleh pelakon popular dan pemenang Aktres Terbaik Festival Filem Malaysia ke 17 menerusi filem seram thriller saspens, Trauma (2004) iaitu Nasha Aziz. 



Menurut Penerbit Eksekutif Filem & Wakil Infinitus Gold Sdn Bhd, Gayatri Su-Lin Pillai berkata, “Filem Talbis Iblis mempunyai kekuatan tersendiri dengan menggabungkan semua aspek seperti pengarah yang hebat, pelakon yang cemerlang dan cerita yang berbeza. Seperti umum tahu, penonton tempatan sering dihidangkan dengan pelbagai filem seram dari barat, termasuklah dari negara Thailand, Indonesia dan Jepun. Jadi kami sebagai penerbit ingin mempersembahkan sesuatu yang unik dengan mengangkat budaya serta kepercayaan Melayu, termasuklah isu sosial yang amat dekat dengan masyarakat kita, di samping menonjolkan adegan serta makhluk seram ke dalam filem khusus buat peminat naskhah seram di luar sana.” 


Penerbit Eksekutif & Wakil Jazzy Pictures (M) Sdn Bhd, Joanne Goh menyatakan, “Penglibatan Jazzy Pictures (M) dalam filem Talbis Iblis selaku penerbit merupakan satu pengalaman baik buat kami kerana berpeluang bekerjasama dengan tenaga kreatif, para pelakon serta kru produksi yang hebat. Tambah mengujakan filem ini telah ditayangkan di beberapa festival filem antarabangsa sebelum tayangan rasminya di Malaysia. Justeru, kami harap ia mampu menjadi pemangkin buat karya-karya tempatan lain untuk dipamerkan kepada dunia. Kami juga menjanjikan filem ini mampu memberi kepuasan kepada penonton semasa menontonnya di layar perak kelak.”

Sementara itu, Naib Presiden, Perniagaan Melayu Nusantara & Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad mengulas tentang kerjasama menghasilkan filem ini, ia memberi ruang buat Astro Shaw untuk mengukuhkan lagi hubungan baik dengan penerbit-penerbit tempatan dengan bergabung idea untuk menghasilkan sebuah karya yang mantap. “Industri filem tempatan dilihat dalam prestasi dan momentum positif sekarang ini. Kehadiran Talbis Iblis pada Oktober hadapan adalah masa yang tepat untuk memeriahkan lagi pawagam dengan menawarkan genre berbeza berbanding filem-filem yang sedia ada di layar perak sekarang kepada penonton. Menariknya, Talbis Iblis membawakan subjek cerita yang amat dekat dengan penonton Malaysia serta diarahkan oleh pengarah cukup berkaliber yang sentiasa berjaya menyentuh perasaan penontonnya menerusi sentuhan magisnya. Jadi, nantikan kehadiran filem ini yang mampu memberikan nilai tontonan berbeza kepada penonton.”


A Next Star Production Sdn Bhd, Megan Fong berkata, “Kami rasa amat teruja filem Talbis Iblis kini bersedia untuk temui penonton tidak lama lagi. Meskipun proses pos produksi filem ini dilakukan ketika dalam fasa pandemik Covid-19, namun ia berjaya disempurnakan. Ia membuktikan gabungan usaha sama bakat-bakat kreatif tempatan mampu menghasilkan sebuah karya terbaik untuk industri filem Malaysia.”

General Manager of MM2 Entertainment, Cik Angelin Ong berkata “Menerusi filem seram Talbis Iblis, penonton Malaysia dapat menyaksikan sebuah lagi filem yang mampu menyentuh perasaan dengan elemen seram, drama, berdebar, sedih dan banyak lagi. Kami rasa berbesar hati berpeluang bekerjasama sekali lagi dengan pasukan yang jayakan filem Sangkar dan Kabir Bhatia.”


OST bagi filem Talbis Iblis bertajuk ‘Harapan Penyambung Mimpi’ nyanyian Indah Ruhaila, hasil lirik oleh Habsah Hassan dan komposer Heidi Moru dan Lo Shi Seng.

Nantikan filem seram Talbis Iblis di pawagam seluruh tanah air bermula 20 Oktober depan. Ikuti perkembangan terbaru serta klip-klip menarik filem ini di TikTok, Instagram, Twitter, Facebook Astro Shaw dan Astro Gempak. 

****************

Tajuk  : Talbis Iblis
Genre  : Horror
Pengarah : Kabir Bhatia
Produksi : Infinitus Gold Sdn Bhd
Bahasa : Melayu
Durasi Filem : 97 Min
Jumlah Hari Penggambaran : 23 Hari
Tarikh Penggambaran : 28 Disember 2019
Lokasi Penggambaran : Pulau Carey Dan Apay Indah Wetlands
Tarikh Tayangan : 20 Oktober 2022

BARISAN PELAKON
Azira Shafinaz Sbg  Hajar
Nasha Aziz Sbg  Junaidah
Zul Ariffin Sbg Nasir
Amir Nafis Sbg Arshad
Jay Iswazir Sbg Zaini
Zaftfarrel Mikhael Felton Sbg Hazim
Sherie Merlis Sbg Bomoh
Izzy Reef  Sbg Nasir Muda
Daniella Sya Sbg Junaidah Muda
Putri Syahadah Nurjannah Sbg Hajar Muda


TUNGGAK UTAMA
Dipersembahkan oleh : Infinitus Gold Sdn Bhd, Astro Shaw Sdn Bhd, Jazzy Pictures (M) Sdn Bhd, A Next Star Production Sdn Bhd, Mm2 Entertainment Sd Bhd
Penerbit Eksekutif: Dato' Seri Robin Tan, Gayatri Su-Lin Pillai, T.P.  Lim, Raja Jastina Raja Arshad, Joanne Goh, Vicki Yeoh, Melvin Ang, Muhammad Fasya Daud
Penerbit: Gayatri Su-Lin Pillai
Penerbit Penyelaras: Syahrul Imran Shariffuddin
Penerbit Bersama: Megan Fong, Angelin Ong, Anuarul Zaid Suhut
Pengarah : Kabir Bhatia
Skrip: Ajami Hashim, Ashraf Modee Zain
Cerita Asal: Ajami Hashim
Lakon Layar: Kabir Bhatia
Pengurus Produksi: Mohamad Husairi Samsudin (Kuchai)
Penolong Pengarah: Mohd Herwan Hamzah (Wan. C)
Pengarah Fotografi: Norhanisham Muhamad (Labu)
Penyunting: Adilan Azemi, Kabir Bhatia
Pengarah Lagak Ngeri : Wong Choon Meng
Kesan Visual: Chain Fx Sdn Bhd
Muzik Skor: Ken Hor
Penata Bunyi: Supernova Media Sdn Bhd
Pengarah Seni: Mazalan  Zulkifli (Black)
Pereka Busana: Dzattie Yusoff
Penata Tatarias: Ella Sandera
Solekan Efx: Ella Sandera
Jurugambar: Mohd Afizi Mat Seman (Izzy)


OST
Lagu: Harapan Penyambung Mimpi 
Penyanyi: Indah Ruhaila
Lirik: Habsah Hassan
Komposer: Heidi Moru & Lo Shi Seng


Sinopsis

Mengisahkan tentang seorang gadis, Hajar yang dihantar ke satu tempat jauh dari ibu kota bagi melahirkan bayinya secara rahsia. Seorang bidan, Mak Ju telah menjaga Hajar sebelum dan selepas bersalin, namun hakikatnya mempunyai agenda tersendiri.

Movie Review | Juang (2022)

Thursday 22 September 2022


Pengarah : Aziz M. Osman, Datuk Yusry Abdul Halim, Matt Lai, Kabir Bhatia, Osman Ali
Penulis Skrip : Matt Lai, Yoon Yee Teh
Pelakon : Zul Ariffin, Zizan Razak, Janna Nick, Izzue Islam, Jack Lim, Sangeeta Krishnasamy, Vanidah Imran, dian P. Ramlee, Choo Hao Ren, Chew Kin Wah, Azri Sabri, Angeline Tan, Fahrin Ahmad, Lisdawati, Adibah Noor
Syarikat Produksi : Asia Tropical Films, The Film Engine, Astro Shaw, Web TV Asia, FilmForce, Suhan Movies & Trading
Pengedar : N/A
Genre : Drama / Dokumentari
Durasi Tayangan : 119 minit
Tarikh Tayangan : 08 September 2022
Trailer :


Naskhah yang diiktiraf sebagai Karyawan Paling Ramai Terbabit Dalam Satu Naskhah oleh The Malaysia Book of Records mengangkat kisah benar yang berlaku semasa Malaysia dilanda pandemik Covid-19. Seramai 5 orang pengarah - Aziz M. Osman, Datuk Yusry Abdul Halim, Matt Lai, Kabir Bhatia, Osman Ali terlibat dalam menjayakan filem Juang dan diketuai oleh Matt Lai. 

Juang mempunyai 5 kisah berasingan tapi bergerak sekali dalam satu cerita. Ada kisah yang digarap oleh seorang pengarah dan ada pula bergabung dengan pengarah lain. Tak pasti siapa arahkan yang mana sebab tak ada details lanjut dari team production. Yang pastinya Kabir Bhatia buat babak di lapangan terbang yang melibatkan usaha NADMA bawa pulang 113 orang rakyat Malaysia dari Wuhan, China. Datuk Yusry pula untuk kisah konstabel polis, Hafiq (Zizan Razak) dan Zaki (Izzue Islam) yang berjaga di sekatan jalan raya semasa pandemik. 


Selain dua kisah ini, ada kisah yang melibatkan pengorbanan dan perjuangan pihak medik diketuai oleh Dr. Johan (Zul Ariffin) bersama jururawat Hanna (Janna Nick) di pusat kuarantin. Kisah keempat pula mengenai Santhia (Sangeeta Krishnasamy) sebagai rider Pantas yang perlu bekerja keras untuk tampung perbelanjaan keluarga setelah suaminya dibuang kerja kerana pandemik. 

Filem ini diperkuatkan dengan lagu tema Wira Hatiku dendangan Datuk Sheila Majid bersama iringan muzik daripada Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO). Turut terbabit menyumbangkan suara untuk lagu tema ialah Datuk Seri Siti Nurhaliza menerusi Sama-Sama. Bait lirik dalam kedua-dua lagu ni menambahkan mood dan menguatkan genre yang diketengahkan. 



Banyak kali juga menangis masa layan Juang sebab pengalaman yang dipaparkan tu terasa dekat sangat di hati. Bila tengok balik teringat apa yang semua rakyat Malaysia perlu tempuh untuk lawan ‘raksasa’ yang tak nampak di pandangan mata. Yang dibuang kerja kerana pandemik, tak dapat jumpa keluarga, frontliners hampir putus asa sebab kawan dan kenalan pun ramai yang bekerja di bahagian perubatan. 

Rasa semangat nak tengok movie Juang sebab ada nama pengarah yang dah tahu hasil kerja memang terbaik dan betul lah instinct tu, dia tetap hasilkan yang terbaik antara semua. Kisah Zaki dan Hafiq cukup rencah baik dari elemen komedi mahupun drama. Berdebar juga bila tengok mereka berdua berusaha untuk selamatkan pendatang asing. Cuma dekat hujung cerita lah macam meleret bila Hafiq nak tolak kereta untuk bagi laluan pada bomba. Patutnya buang part dia melangut sebelum bantu mangsa kemalangan sebab emosi tak sampai.


Kisah Santhia pun sama bila dia pergi dekat motor untuk pakai baju hujan untuk elakkan dia dari terkena virus sedangkan dia dah terdedah dah pun. Kesian uncle tu lama betul tahan sakit semata nak bagi laluan kepada watak Santhia. 

Sementara kisah Dr. Johan dengan Jururawat Hanna tu patutnya banyakkan lagi sebab mereka yang paling berisiko terdedah dengan virus. Personally I rasa penulis dan pengarah boleh masukkan lagi konflik di pusat rawatan. Tak faham kenapa Hanna call parents Arianna datang tapi diorang tak boleh masuk pun. Baik dia video call dari awal je. 


Kalaupun nak bagi watak Fahrin dengan Lisdawati, baik masukkan diorang dalam babak medical team buka keputusan covid test masing-masing. Sayang lah dekat situ ambil pelakon extra tapi tak mampu nak deliver perasaan dengan bagus. Babak Dr. Johan balik jumpa anak dia tu sedih lah sebab ada depan mata tapi tak boleh pegang sebab takut berjangkit. Faham je lah kalau anak rindu ayah dia macam mana, mesti lah nak minta peluk. 

Walaupun naskhah Juang yang diterbitkan oleh Web TV Asia ni ada kekurangannya tapi sebagai filem bergenre drama dan sebagai jurnal sejarah Malaysia, Juang berbaloi ditonton oleh semua. Mesej yang dipaparkan sama ada tersirat mahupun tersurat akan beri pengajaran yang besar dalam hidup kita sebagai sebuah masyarakat yang bersatu-padu walaupun berbeza bangsa, warna kulit dan agama. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

Movie Review | Garis Waktu (2022)


Pengarah : Jeihan Angga
Penulis Skrip : Benni Setiawan
Pelakon : Reza Rahadian, Michelle Ziudith, Anya Geraldine, Giras Basuwondo, Izabel Jahja, Rulyani Isfihana, Bambang Paningron, Rakhmadian Siraj
Syarikat Produksi : MD Pictures, Dapur Film 
Pengedar : MD Pictures, Disney+ Hotstar Indonesia
Genre : Romantik / Drama
Durasi Tayangan : 100 minit
Tarikh Tayangan : 24 Februari 2022
Trailer :


Garis Waktu mengisahkan tentang seorang pemuda bernama Senandika (Reza Rahardian) yang bekerja di Kafe Senjakala bersama rakan baiknya, Giras (Giras Basuwondo) dan hidup sebatang kara. Dika juga habiskan masa bersama Bu Asih (Rulyani Isfihana) di rumah kebajikan dengan membantu kanak-kanak lain mendapat pendidikan asas. 

Dika bertemu dan jatuh cinta dengan April (Michelle Ziudith), seorang anak keturunan bangsawan yang kaya raya. Cinta mereka terhalang kerana orang tua April mementingkan status dan darjat. April minta bantuan kawan baiknya, Sanya (Anya Geraldine) yang pernah bekerja sebagai produser TV tapi berhenti kerana ingin luangkan masa untuk Youtube channel dia sendiri. 


Menyedari bakat hebat Dika, Sanya setuju untuk cipta langkah baru bersama dalam dunia musik. April pula pergi ke London untuk sambung pelajaran sebagaimana yang orang tua dia telah aturkan dan pegang dengan janji Dika untuk setia bersama. Tapi takdir ada rencana lain untuk mereka bertiga. 

“Kebetulan adalah takdir yang menyamar.” - Senandika

Naskhah Garis Waktu adalah adaptasi dari novel karya nukilan Fiersa Besari yang diterbitkan pada tahun 2016. Selain dari penceritaan romantik drama yang dipaparkan, naskhah Garis Waktu juga mengangkat lagu yang digubah sendiri oleh penulis novel tersebut - "Garis Waktu", "Melawan Hati", dan "Diam dan Terdiam". Semuanya dinyanyikan semula oleh Reza Rahadian sendiri dengan karakter dan tona suara dia yang dalam dan serak. 



Masa tengok filem ni macam pernah nampak pula pelakon watak Sanya lepastu baru teringat dia yang berlakon sebagai Lydia dalam drama Layangan Putus. No wonder lah chemistry Anya dengan Reza lebih kuat dari Michelle. Tapi kalau ikutkan timeline, filem Garis Waktu dibikin sebelum drama Layangan Putus. Walaupun tak banyak screentime Anya dan Reza bersama tapi momen diorang berdua lebih menyerlah dari lead pairing. 


Personally kisah Dika dan April adalah kisah biasa tapi jadi istimewa sebab bait puitis tentang takdir dan semesta dalam hubungan mereka berdua yang buatkan cerita jadi menarik. Mungkin sebab selera I macam tu la kot, suka dengan bahasa puitis, lelaki yang berbakat dalam bidang seni. Jangankan kata-kata, props dalam bilik Dika pun tepat menggambarkan karakter dan personaliti Dika. 

Rumah keluarga April pun menawan dengan tema yang bersifat alam semulajadi dan nusantara. Boleh nampak lah rumah tu guesthouse untuk pelancong tapi ada beberapa babak yang melahirkan screenplay yang kuat untuk meyakinkan itu rumah keluarga April. 


Suka dengan cara pengarah Jeihan Angga bermain dengan props untuk jelaskan penceritaan dan kuatkan emosi dalam filem ni. Macam April tak suka kopi tapi mula kerap minum sebab jatuh cinta dengan Dika tapi bila percintaan mereka berantakan, Sali (Izabel Jahja) bawa secawan teh untuk anak dia. Masa Sali pujuk April untuk bagi peluang kedua dan fikir masak-masak dengan keputusan tu dia hidangkan kopi. Cara dia halus je tapi tinggalkan kesan. 

Filem Garis Waktu ada sinematografi yang menarik, music album yang menghangatkan jiwa ditambah dengan kisah cinta romantis namun kisah mereka berdua tak cukup kuat untuk diangkat dalam seni layar. Perlu banyak lagi babak antara Dika dan April atau kuatkan lagi drama antara ketiga watak. Mudah sangat cinta Dika dan April goyah dan mudah sangat April buang Sanya dari hidup dia. 


Sama juga dengan Dika yang lupakan terus jasa Sanya untuk naikkan dia sebagai artis terkenal. Sepanjang setahun April di London, Sanya yang bekerja keras untuk Dika. Habiskan masa, wang dan tenaga dia. Memang lah dia buat silap tapi boleh dimaafkan, dia pun tak dapat enough credit untuk sumbangan dia. Belum lagi nak kena hadap beberapa pihak yang terjejas akibat keputusan mengikut emosi Dika. 

Kalau ikutkan banyak lagi ayat puitis dari novel Garis Waktu tapi penulis cuma masukkan sikit dan ayat yang berulang. Flashback pun ulang balik scene dekat awal padahal lebih menarik kalau masukkan momen yang kita tak pernah tengok antara Bu Asih dan Dika sebab Dika kata ada banyak kenangan antara mereka berdua. Sayanglah penulis dan pengarah tak guna bahan yang banyak untuk kuatkan genre drama. Tersia. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.7, 6. Genre + 0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 =  6.2/10

Drama Review | Big Mouth (2022)

Wednesday 21 September 2022


Director : Oh Chung-hwan, Bae Hyun-jin
Writer : Kim Ha-ram
Cast : Lee Jong-suk, Im Yoon-ah, Kim Joo-hun
Production Companies : AStory, Studio Dragon, A-Man Project
Distributors : MBC, Disney+
Genre : Crime / Drama
Episodes : 16 episodes ( 60 minutes per episode)
Release Date : 29 July 2022 – 17 September 2022
Trailer : 


Drama Big Mouth bertemakan korupsi yang berlaku di daerah Gucheon yang diketuai oleh Chairman Kang Sung-geun (Jeon Kuk-hwan). Setelah mengalami kegawatan ekonomi yang teruk, Chairman Kang bina semula kawasan tersebut dan mewujudkan beberapa sektor perindustrian untuk jana ekonomi tempatan. Namun di sebalik jasa yang besar, rahsia hitam dia dibongkarkan oleh Dr. Seo Jae-yong (Park Hoon).

Belum sempat rahsia tu tersebar, doktor tersebut mati dibunuh oleh Dr. Han, Prosecutor Jung Chae-Bong dan Lee Du-Geun. Mereka bertiga adalah ahli NR Forum dan mempunyai pengaruh yang kuat. Mayor Choi Doha (Kim Joo-hun) upah peguam Park Chang-ho (Lee Jeong-suk) untuk ambil kes mereka bertiga dengan syarat dia tak boleh pertikai apa pun keputusan dan hanya menurut perintah Mayor Choi Doha sahaja. 

Tanpa dia sedar, keputusan dia mengakibatkan hal buruk berlaku bila Park Chang-ho mengalami kemalangan dan didakwa sebagai Big Mouse berdasarkan bukti yang dijumpai oleh pihak polis. Gong Jihoon (Yang Kyung-won) minta supaya Park Changho dijaga dengan baik di dalam penjara kerana hanya Big Mouse yang tahu 100 billion won milik dia dan ahli NR Forum yang lain. 

Sementara ramai yang percaya Park Chang-ho adalah Big Mouse, isterinya Ko Mi-ho (Im Yoona) percaya siapa sebenarnya suami yang sudah hidup bersama sejak 16 tahun lalu. Selagi dia ada, Mi-ho akan pastikan Chang-ho selamat dari dibunuh oleh NR Forum mahupun Big Mouse. 

Awalnya macam tak berminat nak tengok sebab both leading pair tak digemari tapi sebab jalan cerita dan genre dia menarik, layan je lah satu episod. Kalau tak best, kita pangkah je la kan? Dari satu episod membawa ke 16 episod, just like that. Terpikat dengan chemistry Yoona dan Jeong-suk sebab dua-dua nampak comel je berlakon sebagai pasangan suami isteri.

Dari episod pertama lagi dah nampak betapa kuatnya Mi-ho jadi tulang belakang Park Chang-ho sejak zaman belajar lagi. Sikit pun dia tak pernah ragu-ragu dengan keputusan suami dia. Menangis bila tengok Mi-ho kesian dengan nasib suami dia. Tak sangka betul boleh menangis gara-gara lakonan Yoona.

Penceritaan pada episod awal fokus pada mencari siapa Big Mouse yang sebenar supaya Park Chang-ho boleh bebas dari tuduhan dan hidup dia kembali jadi normal. Banyak watak yang disyaki sebagai Big Mouse dan tak banyak klu yang penulis atau pengarah dedahkan sampai Big Mouse sendiri willing untuk dedahkan identiti sebenar. 

Dalam masa yang sama berdebar juga tengok Mi-ho mencari kertas kajian Dr. Seo Jae-yong dan juga misteri yang berlaku di Hospital Gucheon. Bukan kebetulan lah kalau diuruskan oleh isteri Mayor Choi Doha, Hyun Joo-Hee (Ok Ja-Yeon) dan setiap kali Mi-ho jumpa klu, dia akan datang menghalang. Tambah pula Joo-hee adalah cucu kesayangan Chairman Kang. Mesti ada rahsia yang dia tahu dan takut terbongkar. 

Masuk pertengahan dah mula penat dengan permainan Big Mouse sebab ada banyak persoalan yang belum terjawab. Kenapa dia nak kacau Park Chang-ho sebab motif dia tak jelas. Kenapa dia pun kejar benda yang sama dengan Mayor Choi Doha dan bukannya duit bernilai 100 billion tu. Ada apa dalam makmal rahsia di Hospital Gucheon pun tak diberitahu padahal nampak ketua jururawat bagi ubat rahsia kepada banduan. 

Makin ke hujung makin banyak persoalan yang belum terjawab walaupun pengarah dah dedahkan siapa Big Mouse dan pertalian dia dengan research paper Dr. Seo Jae-yong. Lepastu tak faham organisasi besar macam Big Mouse tu ditubuhkan untuk apa, perjuangan diorang apa dan kenapa semua taat setia dengan ketua. Sekurangnya ahli NR Forum dah nampak lah ditubuhkan untuk kekalkan kuasa dan harta di Gucheon.

Bertambah sakit hati bila penulis sengaja matikan watak untuk elemen drama. Menyampah betul dengan formula drama atau movie Korea macam ni sebab benda tu tak perlu pun. Jenis tak relaks betul sampai nak buang semua watak yang kuat. Semua watak perempuan pulak tu padahal dekat awal dah mantap perkembangan karakter masing-masing.

Masa tengok episod akhir tu tak lah rasa nak marah sangat sebab memikirkan kemungkinan ada musim kedua tapi bila baca respon dari pengarah katanya diorang nak fokus cerita yang ada skrip lagi bagus rasa macam nak marah tapi kena sabar. Nasib baik lah team production release banyak gambar HD Jeong-suk dengan Yoona dalam drama Big Mouth sebab itu je cara untuk redakan kemarahan penonton. Yihhh!

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.2 = 6.3/10


Pengarah : Feisal Azizuddin
Penulis Skrip : Chong Keng Fatt
Pelakon : Mia Sara Shauki, Nia Atasha, Grace Ng, Sasidaran, Kent Tan, Syazani Zikry, Charles Roberts
Syarikat Produksi : Kuman Pictures
Pengedar : Netflix 
Genre : Sains Fiksyen / Misteri / Thriller
Durasi Tayangan : 88 minit
Tarikh Tayangan : 31 Ogos 2022
Trailer :


Naskhah misteri thriller arahan Feisal Azizuddin berlatarkan pasca apokalips di mana dunia telah ditakluk oleh makhluk asing. Mereka menggelarkan sebagai Penunggu Langit dengan kebolehan yang mampu mengawal minda manusia. Enam sahabat – Aisyah (Mia Sara Shauki), Yasmin (Nia Atasha), Dr. Wei Ling (Grace Ng), Darrell (Sasidaran), Zhen (Kent Tan) dan Ameer (Syazani Zikry) berlindung dalam sebuah apartment usang selepas Aisyah diserang. 

Selepas 3 bulan dari kejadian Aisyah diserang oleh lelaki asing di sebuah pasaraya ketika mereka mencari bekalan makanan, hidup Aisyah makin terseksa setiap kali Penunggu Langit keluar mencari mangsanya. Kepala dia pedih seperti nak meletup rasanya, telinga berdesing dan dia sendiri tak cukup tidur. 


Tak lama kemudian Darrell pula diserang hingga mengakibatkan kecederaan yang teruk. Yasmin tahu abang dia bukan lagi Darrell yang dia kenal. Setelah disahkan mati, Aisyah diserang oleh Darrell tapi sempat diselamatkan oleh Ameer. Wei Ling bertegas untuk simpan ‘Darrell’ untuk tahu apa kelemahan spesies alien tersebut tapi Zhen tak nak ambil risiko sebab mereka belum tahu sejauh mana kekuatan alien yang masuk dalam badan Darrell. Yasmin tak ambil peduli manakala Aisyah lebih banyak berdiam diri. 

Skrip Ceroboh oleh Chong Keng Fatt merupakan pemenang tempat pertama dalam pertandingan menulis skrip yang dianjurkan oleh Kuman Pictures. Mungkin dari segi idea asal dan penceritaan dalam skrip nampak unik dan menarik tapi bila dibikin dalam format skrin layer dan visual, ada banyak yang perlu diperbaiki. 


Selain jalan cerita yang terlampau ringkas untuk diceritakan, lakonan semua pelakon juga agak lemah terutamanya Kent Tan, Ameer dan juga Aisyah. Kenapa Penunggu Langit perlu menyerang bumi? Kenapa dia perlukan manusia dalam rancangan dia? Sejak bila enam sahabat ni perasan apa yang berlaku pada bumi semuanya tak diceritakan langsung. 88 minit hanya tunggu mana-mana watak untuk jelaskan tapi tiada langsung. 

Macam tak logik bila Zhen dengan Wei Ling bertengkar soal makanan kalau ramai manusia yang mati akibat pencerobohan alien tersebut. Patutnya pasaraya ada banyak stok makanan tin sebab orang Malaysia suka makan. Setakat stok makanan untuk 6 orang yang kurang makan bukan satu isu besar pun sampai nak bergaduh besar. 


Kenapa enam watak ni tak keluar dari apartment pun jadi tanda tanya sebab bekalan air tak banyak di apartment tu. Kenapa pilih apartment yang mereka tinggal sekarang pun tak pasti. Nampak macam baru pindah situ sebab mereka perlu sentiasa bergerak tapi dalam bilik Zhen sampai ada shelf drill dekat dinding? 

Ada satu babak Wei Ling tegur jangan bising takut Penunggu Langit dengar tapi Aisyah dok sakan menjerit sampai nak pecah telinga yang dengar. Jadi mereka sebenarnya sembunyi untuk apa? Kalau tengok apartment tu pun ditutup dari pandangan mata dan bukannya dari pendengaran bunyi. Dan disebabkan mereka semua bersembunyi, kebanyakan babak dalam suasana suram dan malap. Music score yang digunakan berjaya menghidupkan elemen misteri dan mendebarkan. 


Tak pasti kalau ada penjelasan lebih lanjut dalam sekuel nanti tapi harapnya pengarah ambil pelakon yang mantap lakonannya sebab babak emosi tak mampu dizahirkan dengan baik sampai I rasa elok je lah semua mati daripada hidup terseksa makan makanan tin setiap hari. Tak pasti juga semua watak ni hidup dengan tujuan atau harapan apa. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 =  4.3/10

 

Selalu sangat nampak manisan dari negara Timur Tengah, Kunafa ni berlegar dekat social media. Kadang bila terjumpa tak terasa nak makan. Bila tak jumpa, craving pulak. Entah angin apa bertiup masa tu, tiba-tiba rasa nak menyinggah ke Kunafa Crisp di Bukit Bintang ni. Tak tahu pun restoran ni yang viral dekat TikTok sampai kena beratur sejam lebih untuk makan. 

Masa sampai ni tak ramai orang pun berbanding restoran Damascus dekat sebelah. Tempat makan penuh, dekat luar pun ramai yang menunggu kebab masak. Kalau pergi Bukit Bintang memang selalu lalu depan Damascus tapi tak pernah lagi menyinggah. Mungkin next time kot, bila ada mood nak makan shawarma. 


Dekat Kunafa Crisp ni ada 3 pilihan Kunafa - Crisp Cheese Kunafa, Cheese Kunafa Slice, Creamy Kunafa Slice. Jangan tanya apa beza sebab tak tahu. Ada orang tanya apa beza dekat Instagram diorang pun tak dapat jawapan sampai sudah. 

Kitorang pilih Crisp Cheese Kunafa dengan topping aiskrim vanila ditabur kacang pistachio ditumbuk halus. Ada dua pilihan aiskrim sama ada perisa vanilla ataupun kacang pistachio. Disebabkan takut berlemak sangat rasa kacang tu jadi kita playsafe pilih perisa vanilla. at least dia blend well dengan cheese. Well that's just my crappy theory. 



Tangan tak berseni bila ambil gambar makanan dengan shadow bagai but you guys boleh nampak kan topping dia banyak mana? Tak faham kenapa dia bagi dalam box tapi bagi sudu plastik padahal dine-in. So buat tak nampak je lah shadow tu hshs. Kunafa tu tak lah besar sangat sampai penuh kotak dan suam-suam je bila dia serve. Mungkin sebab tak nak aiskrim tu cair cepat. Kang dia jadi kunafa rendam air vanilla instead of kunafa topping aiskrim. 


Berdebar jugak nak rasa kunafa ni sebab takut manis sangat. Pernah nampak video resipi kunafa, dia punya tabur air gula tu pergghhh macam nak mintak admit dekat ward sebab kencing manis. Masa nak masuk mulut boleh hidu bau wangi cheese. Bila makan pun terasa cheese pejal dengan cheese yang rangup. Lega tak manis sangat. Paling sedap makan dengan aiskrim dan kacang fuhhhhh nikmat!

Dah faham lah kenapa tempat ni boleh viral sebab manis dia tahap sederhana, boleh adapt dengan tekak Melayu. Portion kunafa tu pun tepat sebab cheese bukannya boleh makan banyak sangat, senang betul muak. Ini pun kitorang share makan dah terasa kenyang. Sebab ada aiskrim, kena makan cepat-cepat satu hal. 


Selain Kunafa, ada juga manisan Turki yang lain macam Baklava (Dates and Nuts, Cashew, Cranberry and Pomegranate), Turkish Slice, Milkshake dengan aiskrim pelbagai perisa dan topping. Kopi Turki pun ada yang panaskan guna pasir tu tapi haritu tak sempat pulak nak try sebab dah cecah kuota harian. 




Next time nak menyinggah lagi ke Kunafa Crisp ni sebab nak try menu lain pulak. Macam menarik jugak Kunafa Cheese topping Lotus Biscoff ataupun Nutella. Bukan nak kena tunggu lama pun sebab dia serve laju, payment pun cashless. Mantap!