Telemovie Review | Mania (2020)

Saturday 8 May 2021

Pengarah :  Along Kamaludin

Penulis Skrip :  Irwan Mansor

Pelakon :   Wanns Ahmad, Ashiqin Kamal, Hairie Othman, Azeela Shadan, Dazrin Kamarudin, Fimie Don

Syarikat Produksi :  Multinet Aim Sdn Bhd

Pengedar : TV2

Genre :  Psikologi / Drama

Durasi Tayangan :  86 minit

Tarikh Tayangan : Jumaat, 4 September 2020, 9:30 malam

Trailer :

Adib (Wanns Ahmad), pelajar kolej mencari seseorang untuk jatuh cinta. Dia sedar diri dia banyak kekurangan tambah pula bila Mimi yang disukainya lebih senang tertarik dengan imej bad boy sedangkan Adib budak yang skema. Kawan baik dia, KC (Fimie Don) cadangkan supaya dia bersosial dengan lebih ramai orang lagi di media sosial. 

Adib buka akaun Facebook dan mula berkenalan dengan Erin (Ashiqin Kamal), janda anak seorang yang bekerja di salon sebagai pendandan rambut. KC nasihatkan Adib supaya berjumpa dengan Erin untuk pastikan dia bukan catfish account untuk perdayakan orang. Bila Adib ajak Erin berjumpa selepas beberapa hari berkenalan, tak sangka yang mereka semakin rapat dan suka sama suka. 

Adib buat keputusan untuk bawa Erin berjumpa dengan mama (Azeela Shadan) dan papa (Hairie Othman) pada malam ulangtahun kelahirannya. Tercengang mereka berdua bila melihat Erin sebab Adib tak pernah langsung bercerita mengenai kawan barunya. Rina risau anak dia akan buat kesilapan terbesar dalam hidup bila mengabaikan pelajaran kemudiannya bercinta dengan perempuan yang baru dikenali di media sosial. 

Adib pula rasa ibunya terlampau mengongkong dan dia mampu buat keputusan sendiri mengenai hala tuju hidupnya. Tapi satu demi satu rahsia Erin mula terbongkar sehinggakan Adib mula meragui gerak-geri Erin. Papa pula nasihatkan supaya Adib beri ruang kepada Erin untuk perbaiki diri dari kesilapan lalu. Dia tak nak terlampau memaksa anak dia sehinggkan mereka berdua hilang Adib. 

Dalam telemovie terbitan Multinet Aim Sdn Bhd ni dari awal lagi dah boleh agak yang watak Erin akan pergunakan Adib sebab dia tahu status Adib sebagai anak orang kaya dan 10 tahun lebih muda dari dia. Dia dah lama rancang untuk curang dengan Fakhri (Dazrin) dan pergunakan Adib. Dari awal cerita sampai ke penghujung cerita boleh nampak pengarah Along Kamaludin olah cerita ni dengan bermain teka-teki bila setiap watak ada mania tersendiri. 

Mania ditakrifkan sebagai gangguan mental yang dicirikan melalui kelakuan ganas tidak terkawal. Macam Adib jadi gila dan sanggup bertindak di luar kewarasan akal bila jatuh cinta dengan Erin. Mama pula menghalang sesiapa sahaja yang datang untuk pisahkan dia dengan Adib. Erin dengan agenda dia yang tersendiri. Watak Fakhri dari perspektif Erin pun sama juga bila sanggup pukul isteri untuk dapatkan apa yang dihajati. Watak Papa dengan polis je lah kot yang okay dalam telemovie ni sebab both of them kayu teruk. 

Kalau telemovie Melayu mesti ikut template yang sama je lah bila penghujung cerita ada mesej yang jahat akan dihukum. Padahal boleh je kalau ending tu Papa labur duit cari lawyer ternama untuk balas dendam kepada Erin yang ganggu anak dia. Ataupun plot twist identiti Erin dengan Fakhri tak wujud pun dari awal sebab Adib terlampau dambakan kasih sayang dari perempuan lain sampai dia cipta dunia dia sendiri. 

Anyway, dialog dalam telemovie ni agak mengganggu sebab terlampau baku sedangkan orang Subang Jaya tak lah bersembang macam tu. Kelakar bila tengok percintaan Adib dengan Erin sebab baru berapa hari kenal dah rush nak kahwin. Tengok chat dekat FB Messenger diorang pun boleh geleng kepala sebab tak nampak real langsung padahal siang malam contact. Scene Adib pergi rumah Erin pun kelakar sebab Erin naik lif blok B tapi Adib naik lif blok A. Watak Adib pun kelakar sebab dekat caption FB show off kereta Wolkswagen dia - Budak Subang Jaya hari-hari ada gaya, tapi pemakaian dia tak sesuai langsung dengan millenials Subang Jaya. 

Dah lama tak tengok telemovie di bawah RTM tapi memang ada watermark sebesar gedabak macam tu ke? Penuh dengan berita dan logo pulak tu. Mengganggu sangat. Nasib baik lah telemovie ni cliché so boleh layan tanpa tengok visual pun. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.3, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 4.3/10

Movie Review | Ajeeb Daastaans

Director : Shashank Khaitan, Raj Mehta, Neeraj Ghaywan, Kayoze Irani

Writer : Shashank Khaitan, Sumit Saxena, Neeraj Ghaywan, Uzma Khan

Cast : Fatima Sana Shaikh, Jaideep Ahlawat, Abhay Joshi, Armaan Ralhan, Arvind Pandey, Nushrat Bharucha, Abhishek Banerjee, Inayat Verma, Maneesh Verma, Konkona Sen Sharma, Aditi Rao Hydari, Shefali Shah, Manav Kaul, Tota Roy Chowdhury, Sara Arjun

Production Company : Dharmatic Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Romance, Drama

Running Time : 142 minutes

Release Date : 16 April 2021

Trailer :


Netflix terbitkan sebuah lagi antologi yang bertemakan ajeeb (pelik) daastaans (kisah) selepas dua antologi sebelum ni – Lust Stories (2018) & Ghost Stories (2020) di bawah produksi kepunyaan Karan Johar, Dharmatic Entertainment. 

1. Shashank Khaitan – Majnu

Filem pendek yang ditulis dan diarahkan oleh Shashank Khaitan ni berkisarkan kehidupan Babloo (Jaideep Ahlawat) dan Lipakshi (Fatima Sana Shaikh) yang berkahwin atas aturan keluarga demi kepentingan masing-masing. Babloo berterus-terang yang dalam hati dia ada orang lain dan dia takkan tidur dengan Lipakshi tapi sebagai seorang isteri dia kena jaga maruah keluarga. 

Selepas 3 tahun hidup macam tu, muncul watak Raj Kumar (Armaan Ralhan) dari London yang baru sahaja grad dalam major Finance di sana dan diterima bekerja di sebuah bank ternama dengan gaji Rs1.5 lakh. Babloo minta Raj lupakan London dan bekerja dengan dia dan ditawarkan gaji sebanyak Rs2.5 lakh sebulan. 

Kawan-kawan Raj dah nasihatkan supaya jauhkan diri dari Lipakshi kalau taknak dibelasah atau dibunuh oleh Babloo. Makin hari hubungan Raj dan Babloo makin rapat, kerja dia pun disenangi oleh majikannya. Lipakshi juga semakin galak menggoda. 

Quite predictable jugak lah jalan cerita dia sebab masa watak Raj muncul pun dah tahu ke mana arah cerita Majnu ni cuma tak sangka yang Babloo senang-senang diperdaya oleh Raj. Gambar photoshopped tu macam kelakar sebab orang kanan dia tak pakai macam tu pun. Filem ni okayish lah sebab plot dia bukan sesuatu yang baru. Dialog not bad, sinematografi dari Pushkar Singh serlahkan rahsia hitam dalam mansion tu walaupun penuh dengan barangan yang cantik. 

2. Raj Mehta – Khilauna (Toy)

Meenal (Nushrat Bharucha) tinggal bersama adik perempuan dia, Binny (Inayat Verma) yang berumur 7 tahun. Kerana selalu sangat elektrik rumah dia dicuri, Meenal cuba masuk bekerja sebagai orang gaji di rumah Vinod Agarwal (Maneesh Verma). Kekasih dia, Sushil (Abhishek Banerjee) dah bagi amaran supaya berhati-hati sebab Vinod sejenis yang baran. 

Meenal sengaja menggoda Vinod semasa bekerja supaya permintaan dia ditunaikan tapi dia kena bayar lebih dari tu. Sepatutnya Meenal lebih tahu lah apa padahnya bila bermain dengan api tapi dia sendiri tak bersedia. 

Filem pendek ni bergerak bersilih ganti masa sekarang dengan cerita dari watak masing-masing beberapa hari yang lepas. Cerita olahan Raj Mehta nampak menarik sebab kita tertanya-tanya apa sebenarnya yang berlaku dengan kesemua watak dalam kisah ni. Sayangnya plot twist dia macam tak logik untuk diberikan perhatian lantas mengecewakan.  

Nushrat terlampau cantik untuk deliver watak Meenal. Cara bercakap dan cara jalan dia tak menggambarkan langsung orang gaji yang hidup dalam kemiskinan dan terdesak untuk buat apa saja untuk survive. Berbeza dengan watak Sudhaa (Bhumi Pednekar) dalam Lust Stories arahan Zoya Akhtar. Inayat paling menyerlah dalam filem pendek ni walaupun cuma pelakon kanak-kanak tapi bijak bermain dengan ekspresi muka untuk deliver mesej tentang insecurities. Sama macam watak dia dalam movie Ludo (2020) yang menyerlah di samping Abhishek Bachchan. 

3. Neeraj Ghaywan - Geeli Pucchi

Bharti Mandal (Konkona Sen Sharma) satu-satunya wanita yang bekerja di kilang dan kemudiannya jawatan data entry yang dia apply diambil oleh Priya (Aditi Rao Hydari) yang cantik. Bharti tahu dia lebih layak dengan kelulusan yang dia ada. Kalau setakat Excel dengan Word pun dia boleh belajar dalam 3 hari sahaja. 

Tapi rakan sekerja dia ingatkan yang mereka ni berkasta Dalit tak seperti Priya yang datang dari kasta Brahmin. Oleh kerana Priya seorang sahaja perempuan di kilang tersebut, dia cuba untuk berkawan dengan Bharti. Makin hari mereka makin rapat, tambah pula Bharti seorang lesbian. Tak ambil masa yang lama untuk dia tertarik dengan kecantikan dan kepolosan Priya. 

Tapi disebalik kecantikan dan kemesraan Priya, ada agenda jahat yang tersembunyi. Priya gunakan Bharti untuk siapkan semua kerja di pejabat sedangkan dia berseronok di luar pejabat. Pengarah-penulis Neeraj gunakan medium seni visual untuk bercerita tentang penindasan mengikut kasta dalam masyarakat. Watak Priya yang naïf dan sering merasa tertindas di rumah berubah menjadi penindas dan manipulative bila berjumpa dengan seseorang yang lebih lemah dari dia. Ending memang berbaloi untuk ditonton. 

4. Kayoze Irani - Ankahi 

Filem pendek ni yang paling sweet antara semua walaupun jalan cerita basic dan simple. Pelik dia tu diceritakan dalam naskhah yang berkisarkan dunia orang pekak dan bisu. Macam mana Kabir (Manav Kaul) boleh bahagia dengan hidup dalam dunia yang senyap sunyi daripada hidup sebagai manusia normal selepas cochlea implant. 

Pertemuan Kabir dengan Natasha (Shefali Shah) di galeri seni dia menambahkan keceriaan dalam hidup. Siapa tak bahagia kalau ada wanita cantik dan baik yang faham sign language kemudiannya suka berbicara tentang seni. Natasha datang dari Bandra dan mempunyai seorang anak perempuan yang cacat pendengaran. Penat sering bertengkar dengan suami dia tentang bonding bersama anak, Natasha keluar mencari ketenangan dan akhirnya berjumpa dengan Kabir. 

Boleh kata sepanjang masa tengok cerita ni asyik tersenyum je dengan chemistry Manav dengan Shefali. Sebelum ni takut tengok Manav sebab watak psiko dan villain dalam kebanyakan movie. Tapi dalam movie ni Manav berjaya tonjolkan sisi romantik dan sweet dia sampaikan mata dan hati jadi tertawan. Sort of addictive pun ye jugak. Hopefully lepas ni ada director yang offer Manav Kaul berlakon sebagai leading hero instead of suppoting cast in serious role. 

Of course Natasha dengan Kabir makin rapat dan jatuh cinta tapi hakikat kehidupan tak sentiasa berpihak pada kita. Nak buat keputusan untuk diri sendiri dan kebahagiaan sendiri bukan mudah. Tak sangka director berjaya bermain dengan perasaan sampai ke penghujung cerita. Kayoze Irani dulu berlakon dalam movie Student Of The Year (2012) kemudiannya bertukar profession sebagai Assistant Director dan debut dengan movie ni. Kudos!

Overall, anthology Ajeeb Daastaans lagi best dari Ghost Stories walaupun tak sekuat Lust Stories but still manage to capture audience with their strong message and twist. Kalau Netflix dengan Karan Johar nak terbitkan lagi anthology pun tak kisah sebab konsep ni menarik since I jarang layan filem pendek dekat Youtube so banyak jugak lah karya yang I terlepas pandang dari barisan pengarah dalam industry Bollywood. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 7.5/10

Berbuka Safely at Home with Nasi Kandar Pelita and ShopeePay

Friday 7 May 2021

With one week left in the fasting month and the movement control order imposed yet again to stop dine-ins in Selangor and KL, Malaysians working in essential services still need to find a way to safely bungkus for Sahur and Iftar. As such, the 24-hour food joints are still operating and can provide for our tireless frontliners and Malaysian still working to keep the country moving.

Source: pelita.com.my


Head over to your closest Nasi Kandar Pelita outlet these coming days and take home your favourite Nasi Kandar combos to reminisce the joy of savouring that long awaited Roti Canai or enjoy a nice, steamy, hefty plate of Nasi Kandar accompanied with mouth-watering Sambal Udang, Burung Puyuh, Kari Ikan, Ketam Masala, Kari Kepala Ikan, Sotong, Ayam Goreng and many more!

Born out of passion, dreams and a daring leap of faith by three good friends, Nasi Kandar Pelta embarked on a journey into the business with a clear common vision – to serve authentic nasi kandar for Malaysians with the right blend of spices to make every dish literally finger-licking good!

Source: pelita.com.my


While you’re there, don’t forget to reload and pay with your ShopeePay to enjoy the triple benefits of Buka Puasa - taking home a cup of Teh Tarik and getting RM3 cashback with a minimum spend of RM15 daily per ShopeePay user!

For greater deals in the immediate vicinity, ShopeePay’s ‘Deals Near Me’ feature will connect you to offline merchants around you to discover vouchers for cashback rewards from cafes, restaurants, retail and services. Users can easily purchase vouchers on the Shopee app, and redeem them immediately at participating outlets when paying with ShopeePay as you continue to stay home, and stay safe.

Snatch up the attractive Nasi Kandar Pelita 40% Cashback voucher with no minimum spend for as low as 1 sen and other crazy offer with just a click away at SHOPEE!

Drama Review | Vincenzo (2021)

Tuesday 4 May 2021


Director : Kim Hee-won

Writer : Park Jae-bum

Cast :  Song Joong-ki, Jeon Yeo-been, Ok Taec-yeon, Kim Yeo-jin, Kwak Dong-yeon, Jo Han-chul, Choi Young-joon

Production Company : Logos Film

Distributor : tvN, Netflix

Genre : Crime / Legal / Drama

Running Episodes : 20 episodes

Release Date : 20 February 2021 – 2 May, 2021

Trailer : 

‘I am Vaisravana who leads yakshas and rakshasas. I'm still a villain and couldn't care less about justice. Justice is weak and empty.’

Selepas kematian boss yang dianggap seperti ayahnya, Consigliere Vincenzo Cassano (Song Joong-ki) bawa diri ke Korea Selatan untuk ambil timbunan jongkong emas berjumlah 1.5 trillion won yang terletak di basement Geumga Plaza. 

Kesemua jongkong emas tu kepunyaan Shaolin Wang dan dikawal dengan sistem keselamatan yang ketat. Hanya dengan menggunakan imbasan iris Shaolin Wang sahaja bilik kebal tu boleh dibuka dengan selamat tanpa meruntuhkan bangunan tersebut. Selepas kematian Shaolin Wang, Vincenzo dan kawan baik dia, Mr. Cho (Choi Young-joon) cuba untuk keluarkan emas tersebut tanpa pengetahuan sesiapa. 

Malangnya plan mereka berdua akan memerlukan masa yang agak panjang kerana kawasan tersebut dijadikan kuil kepada tok sami Buddha. Sementara menunggu masa yang sesuai, Vincenzo tinggal di bangunan tersebut dan kemudiannya berjumpa dengan peguam Hong Yoo-chan (Yoo Jae-myung). Beliau antara yang berkeras pertahankan Geumga Plaza daripada dirobohkan oleh Babel Group, syarikat gergasi di Seoul. 

Anak perempuannya, Hong Cha-young (Jeon Yeo-been) merupakan peguam panel kepada Babel Group yang sering terpalit dengan kontroversi. Salah seorang dari sukarelawan yang bersetuju untuk mencuba painkiller dari makmal Babel Group tuduh syarikat tersebut masukkan bahan kimia berdos tinggi – RD90. Bagi Babel Group, wang memainkan peranan penting untuk mendapatkan kelulusan untuk kesemua projek haram mereka. 

Dengan kepakaran dalam bidang guaman, Vincenzo bantu peguam Hong untuk menang kes mahkamah yang melibatkan Babel Group sampaikan mereka berdua dilanggar lori putih. Selepas kematian peguam Hong, Cha-young ambil alih firma guaman kecil ayah dia dan berazam untuk membalas dendam. 

‘Times have changed. Earnest, upright and old-fashioned lawyers like me can never beat people who are corrupt. You need someone who’s strong and brazen.’ - Hong Yoo-chan

Plot utama drama Vincenzo ni menarik dengan mengetengahkan kejahatan melawan kejahatan. Vincenzo bukanlah watak protagonis yang mengikut undang-undang walaupun dia adalah peguam di Itali. Hakikatnya Vincenzo lebih memainkan watak villain atau mafia dengan sisi lembut sejak pulang ke tanah air. Lakonan Song Joong-ki tampak meyakinkan sebagai mafia walaupun macam kelakar bila dengar accent Korea dia pekat masa berbahasa Itali. Dia dibawa ke Itali dari kecil tapi Hangeul tetap bahasa utama dia. 

Malangnya pengarah terlampau angkat Vincenzo sebagai manusia serba boleh dan kebanyakan watak sampingan terlampau bergantung pada dia. Dinamik antara Vincenzo dan Mr. Cho tenggelam dengan plot twist cliché. Chemistry antara Vincenzo dengan Cha-young juga nampak canggung dan cliché seperti dalam babak romantis antara watak utama. Buang masa tengok so kebanyakan masanya I skip je. 

Kalau diikutkan drama Vincenzo di bawah terbitan Logos Film boleh habis dalam 10 atau 12 episod tapi penulis Park Jae-bum stretch dan drag dengan strategi dan sub-plot yang berulang. Macam watak Choi Myung-hee (Kim Yeo-jin) acapkali membunuh pegawai yang tolak tawaran rasuah atau sesiapa yang tidak ambil pusing dengan ugutan dia. Jelak bila dari awal drama sehingga ke penghujung dia meggunakan modus operandi yang sama. Setiap kali ada extra yang muncul pada waktu siang pasti akan mati dengan tragis pada waktu malam. Thanks lori putih. 

Watak Jang Han-seok (Ok Taec-yeon) didedahkan terlampau awal sampai hilang rasa gerun bila sisi psiko narsistik dia muncul. Ingatkan pengarah nak garap watak dia untuk jadi sparring partner Vincenzo tapi sayangnya dia cuma berani dekat belakang je. Dia hidup pun sebab Vincenzo bagi hidup. But still I amazed dengan dialog dia bila ditanyakan kenapa dia lebih suka hidup berselindung di balik Jang Han-seo (Kwak Dong-yeon). 

‘God enjoys making people suffer while remaining hidden someplace. Then he gives a couple of happy moments to delude them into thinking that life is worth living.’

Banyak lagi dialog  dari beberapa watak utama yang diambil dari famous quotes berkenaan strategi untuk mengalahkan musuh. Tapi disebabkan tak berapa banyak sangat knowledge tentang sejarah Itali ataupun politik negara baik Korea ataupun Benua Eropah, kebanyakan scene macam lost tanpa tahu makna sebalik quote, butir bicara ataupun props. Macam Guillotine File yang dicari tu adalah hukuman besar-besaran pada era French Revolution. Hukuman guillotine dicipta untuk orang ramai dapat tengok perangai sebenar individu yang berkuasa di atas. Macam dalam drama Vincenzo, individu tersebut adalah hakim, peguam, menteri dan lain-lain. 

Background score dari Park Se-joon menghidupkan feels dan mood pada beberapa scene. Komposer Park Se-joon menggunakan banyak instrumental atau musik klasik yang dicipta untuk menceritakan sejarah pada zaman tersebut. Tapi macam I cakap tadi, sebab kurang pengetahuan jadi tak boleh nak enjoy sangat.


Penggunaan CGI dalam drama Vincenzo memang banyak especially pada scene yang melibatkan negara Itali sebab semua tu visual effects dari studio Netflix je. Bila tengok tu tak sangka langsung Itali buatan. Details pada screenplay menambah makna pada beberapa scene macam elemen burung bila penggunaan gagak untuk menggambarkan kematian dan burung merpati, Inzaghi bawa maksud ketenangan dalam hidup Vincenzo. Elemen laut dalam yang menggambarkan kejahatan Babel Group tanpa batas. 

Walaupun drama ni tak logik dan tema perundangan cuma muncul sebagai satira kepada sistem perundangan yang dibutakan oleh rasuah, tapi action stunt Vincenzo dan pendirian dia tetap mencuri perhatian. Scene dia prank Han-seok atas stage tu gempak. Scene dia bunuh semua musuh dia pun menarik. Suka tengok ekspresi muka Vincenzo bila dia bunuh orang. Puas hati sangat tengok 3 watak jahat dalam drama ni mati dengan sifat mereka. Yang suka tikam belakang mati ditikam, yang suka menari dan permainkan hidup orang, menari sehingga mati dan yang kejam tanpa belas ditusuk tepat pada jantung. 

Tapi geram ada beberapa watak yang sengaja dibunuh oleh penulis untuk menghidupkan elemen drama walhal watak penting dalam hidup Vincenzo. Sekali lagi template cliché yang merosakkan plot utama dan penceritaan drama Vincenzo. Kalau suka dengan Song Joong-ki dalam avatar mafia, boleh la layan drama ni. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0,4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 =5.7 /10

Movie Review | Ram Prasad Ki Tehrvi

Sunday 2 May 2021

Director : Seema Pahwa

Writer : Seema Pahwa

Cast : Naseeruddin Shah, Vinay Pathak, Vikrant Massey, Konkona Sen Sharma, Vineet Kumar, Manoj Pahwa, Parambrata Chattopadhyay, Supriya Pathak, Deepika Amin, Ninad Kamat

Production Company : Drishyam Films, Jio Studios

Distributor : UFO Moviez, Netflix

Genre : Drama / Comedy

Running Time : 115 minutes

Release Date : 17 October 2019 (Mumbai Film Festival), 1 January 2021 (India)

Trailer :


Movie Ram Prasad Ki Tehrvi, arahan debut kepada pengarah Seema Pahwa ni antara movie yang cuba ditayangkan di panggung wayang India setelah beberapa tempoh lockdown. Malangnya tiada sambutan kerana genre drama yang agak heavy dan tiada pelakon yang strong enough untuk tarik audience ke pawagam. Sepatutnya release dekat OTT platform je dan tak patut langsung salahkan audience tak datang support sebab ramai yang busy dengan kerja tertangguh disebabkan lockdown. 

Genre movie yang berkonsepkan kekeluargaan ni cuba dipersembahkan dalam template drama komedi tapi elemen komedi yang berunsurkan satira tu tak lah kuat mana kehadirannya. Kebanyakan masanya rasa sesak dengan rumah yang padat dan berebutkan tandas setiap pagi. Movie Ram Prasad Ki Tehrvi keluar sebelum movie Pagglait dengan plot cerita yang sama tapi olahan Pagglait yang diterbitkan di bawah Netflix lebih menarik dan kelakar. 

Movie bermula dengan kematian guru musik, Ram Prasad (Naseeruddin Shah) ketika cuba bermain piano dalam bilik tidurnya. Keesokannya kesemua anak, menantu, cucu dan birasnya datang ke rumah untuk upacara terakhir (Tehrvi) juga berkabung selama 13 hari mengikut adat mereka. Anak sulung, Gajraj (Manoj Pahwa) pastikan upacara berjalan lancar bersama adik-adiknya - Manoj (Ninad Kamat), Pankaj (Vinay Pathak) dan Neetu (Parambrata Chattopadhyay). 

Adik beradik perempuan - Rani (Anubha Fatehpura), Dhaani (Sarika Singh) bersama ipar yang lain menguruskan makanan di dapur. Kebanyakan masanya membawang sambil memasak sebab isteri Neetu, Seema (Konkona Sen Sharma) tak datang bersama. Semua pun tahu Seema tak selesa bergaul dengan mereka sebab dia anak orang kaya dan cuba untuk jadi pelakon. Neetu cuma bagi alasan yang Seema ada urusan di Mumbai dan akan datang lewat sedikit. 

Terlampau banyak yang berlaku dalam masa 13 hari bila adik-beradik berkumpul sampaikan si ibu (Supriya Pathak) terasa hati dengan perangai anak-anaknya. Tempoh berkabung yang sepatutnya mengambil iktibar dan hormat dengan pemergian si mati tapi masing-masing tak nampak sedih langsung dan lebih membicarakan isu-isu berbangkit seperti kedai ayah mereka, rumah yang ingin dijual, hutang sesama adik-beradik, personal loan yang dibuat oleh si ayah, rungutan, perbalahan kecil, tuduh-menuduh dan banyak lagi konflik sama ada sengaja atau tidak sengaja dibangkitkan atau diungkitkan. 

Movie ni tak ada klimaks pun, mendatar sahaja flow dia walaupun banyak konflik. Kiranya pengarah lebih kepada menonjolkan yang manusia dengan kelemahan dan keterbatasan mereka untuk sesuatu situasi. Malah si ibu tak salahkan anak-anak dia sepenuhnya bila semua bagi jawapan sibuk menguruskan keluarga sampai tak sempat datang jenguk. 

Screenplay bergerak cantik dengan props dan details yang diletakkan di dalam movie menjadikan movie dan setiap babak tampak hidup dan asli. Music album yang digubah oleh Sagar Desai sesuai dengan mood babak tersebut tapi tak ada lagu yang best ataupun melekat untuk diulang lagi. 

Kesemua pelakon dalam movie yang diterbitkan oleh Drishyam Films dan Jio Studios ni adalah barisan pelakon sampingan yang terkenal dengan bakat lakonan masing-masing jadi tak ada masalah untuk mereka deliver watak dengan baik tanpa overshade watak yang lain. Sayangnya faktor-faktor lain seperti dialog, flow cerita, visual, kurangnya elemen drama, terlampau banyak konflik kecil ataupun music album antara punca kenapa movie Ram Prasad Ki Tehrvi tak mampu mencuri perhatian. 

Self-realisation oleh watak Seema pun tak mampu menaikkan perasaan teruja ataupun connect dengan watak dia. Bila tengok movie ni rasa macam kita lalu jalan yang kita biasa lalu, bila habis maka habis lah. Tak tinggalkan apa-apa kenangan atau rasa istimewa pun. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.8/10



Skin Aqua UV Watery Essence SPF50+

Lepas sunscreen Bioré's UV Aqua Rich Watery Essence SPF50+ habis guna, I tukar kepada Skin Aqua UV Watery Essence SPF50+ pulak sebab yang I guna tu dah habis stok. Ada yang ni je dekat Guardian tu. So I thought why not lah try sebab tetap ada elemen Watery Essence dengan teknologi Solarex-3 yang dicipta oleh syarikat Mentholatum. 


Warna tiub sunscreen jenis ni pun sama dengan Bioré's UV Aqua Rich Watery Essence SPF50+  tapi biru dia lebih light dan cair lah. Even tekstur dia lebih kepada jeli macam tu. Sepatutnya lebih senang lah menyerap berbanding yang Biore tu kan? Malangnya tak. Dalam amaun yang sama I apply dekat muka, dia ambil masa untuk menyerap lepastu jadi greasy dan berminyak. Dah la I tak suka warna dia sebab macam warna kahak. Setiap pagi akan timbul perasaan geli dan berdoa sunscreen ni cepat habis. 


Yewww kan warna dia? Dalam gambar mungkin sebab lighting, tak la nampak ketara sangat warna kahak/hingus tu. Tapi dekat mata I memang rengsa betul bila nengoknya. 


Ingredients : 

Water, alcohol, Ethylhexyl Methoxycinnamate, Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid, Biosaccharide Gum-1, C14-22 Alcohol/C12-20 Alkyl Glucoside, Propylene Glycol Dicaprylate/Dicaprate, Cyclopentasiloxane, Disodium Phenyl Dibenzimidazole Tetrasulfonate, Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate, Bis-Erhyhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine, Silica, Butylene Glycol, Ethylhexyl Triazone, Polysorbate 60, Sodium Hydroxide, Sodium Citrate, Methylisothiazolinone, Methylparaben, Propylparaben, Phenoxyethanol, Behenyl Alcohol, Tremella Fuciformis Polysaccharide, Xanthan Gum, Fragrance, Disodium EDTA, Citrus Aurantium Bergamia (Bergamot) Fruit Oil, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Extract, Sodium Ascorbyl Phosphate, Sodium Hyaluronate, Caprylic/Capric Triglyceride, Laminaria Ochroleuca Extract, Citric Acid, Ectoin.


Harga Skin Aqua UV Watery Essence SPF50+ ni mahal sikit berbanding Bioré Aqua Rich sebab dia offer menjaga kulit dengan ejen anti-penuaan supaya kulit kekal tampak muda. Untuk tempoh selama 3 bulan penggunaan, rasanya I tak perlu fokus sangat dengan yang ni since kulit I masih muda lagi. Unless I dah menjejak umur 40s. 

Kalau tengok dekat bahagian belakang tu ada Super Hydration tapi bila apply tak rasa pun sejuk macam air atau kulit lembap. Rasa sticky dan panas sebab kena blend lama kot masa apply tu. 


Untuk perbandingan, boleh tengok tekstur sunscreen yang mana lebih ringan kan tapi macam I cakap lah, Bioré Aqua Rich lebih senang menyerap masuk ke dalam kulit. Bau pun lebih wangi. Kalau pakai sunscreen Skin Aqua quite a nightmare sebab muka akan jadi berminyak sampaikan susah nak blend elok dengan powder. Melainkan kalau I pakai foundation Matte Maybeline. Itupun kena ambil masa yang lama untuk dab supaya tak bercapuk. 

Untuk harga yang lebih mahal, warna yang menggelikan, bau tak best dan kesan yang tak syok pada kulit, I prefer guna Bioré Aqua Rich. Tapi untuk next sunscreen I dah beli 3W Sunscreen sebab jauh lebih murah. Hopefully syok lah nak pakai. Kalau tak okay, maybe I'll switch back to Bioré Aqua Rich.

I dah pakai sunscreen ni lama dah tapi baru sekarang nak up review. Kenapa pilih Bioré's UV Aqua Rich Watery Essence? Sebab beauty guru dekat Twitter yang recommend. Harga untuk satu tube sunscreen ni around RM 33 untuk 50g dekat drugstore. Maybe you guys boleh dapat harga lebih murah dari ni dekat Shopee. 


Sebelum pakai sunscreen Biore ni I pakai sunscreen apa entah yang warna oren tu tapi disebabkan tekstur dia terlampau tebal dan lambat nak menyerap dalam kulit, I tukar lah kepada Biore Aqua Rich ni. Lagipun kulit I memang memerlukan skincare yang melembabkan. Rasanya semua kulit orang dekat Malaysia ni macam tu sebab iklim kita. 


Ingredients

Water (Aqua), Ethylhexyl Methoxycinnamate, Alcohol, Lauryl Methacrylate/Sodium Methacrylate Crosspolymer, Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate, Dimethicone, Xylitol, Glyceryl Stearate, Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Agar, Polyvinyl Alcohol, Potassium Hydroxide, Fragrance (Parfum), Disodium EDTA, BHT, Sodium Hydroxide, Butylene Glycol, Propylene Glycol, Citrus Grandis (Grapefruit) Fruit Extract, Sodium Hyaluronate, Citrus Medica Limonum (Lemon) Fruit Extract, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Fruit Extract, Phenoxyethanol

Star Ingredients untuk Melembapkan kulit:
1. Butylene Glycol
2. Sodium Hyaluronate
3. Propylene Glycol 


Bioré's UV Aqua Rich Watery Essence SPF 50+ PA+++ ni mengandungi Aqua Micro Capsules di mana ia boleh mewujudkan lapisan yang teguh, tahan lama dan berganda untuk menghalang UV masuk ke lapisan kulit. Rasa sejuk seperti air memberikan rasa segar bila apply dekat kulit muka atau badan, sesuai sangat dengan karakter dia - Watery Essence. 

Non-sticky and non-greasy, senang sangat meresap ke dalam kulit sebab tekstur dia yang ringan. Bau dia pun wangi sebab bau Mild Citrus. Sebelum makeup kan kita akan apply sunscreen dulu so Bioré's UV Aqua Rich Watery Essence ni blend elok je sebagai foundation. Worth to buy!

Blog Performance April 2021

Saturday 1 May 2021

 Selamat Hari Pekerja semua! 

Malang betul Hari Pekerja jatuh hari Sabtu sebab office kitorang memang cuti on weekend tapi bahagia lah untuk yang kerja sampai hari Sabtu. Sembang pasal kerja bulan lepas memang gigih bekerja sampai OT pun menimbun. Since Aina dah habis chambering memang tak cukup tangan jadinya bila banyak kes baru masuk. 

1. PV


Tak terkejar langsung nak update blog ataupun blogwalking. Join contest apatah lagi kan? Cuma sempat siapkan advertorial je sebab dah berjanji dengan client kan. Kang tak dapat job macam mana nak survive ye dak? 

PV bulan ni pun memang jatuh lah cerita dia. Lari dalam 7k views jugak lah nak compare dengan bulan Mac 2021. Nasib baik target untuk cecah 1.2 juta views tu cecah dengan jayanya. So untuk bulan Mei ni nak target 1.25 juta pulak. Tak berani nak target banyak sebab masih bulan puasa. Schedule harian lari sebab kena tidur awal untuk bangun awal. Even weekend pun spend masa untuk tidur je sebab penat sangat on weekdays. 

2. Posts


Kalau tengok Popular Post yang tinggi views bulan ni ada 4 entry yang cecah 1k tapi semua tu entry lama yang menyumbang. Movie Review | Raazi tu dah naik sejak bulan Mac lepastu TV2 tayang pulak hujung bulan April, lagi naik lah views dia. Entry untuk bulan April ada 3 yang stay dalam Popular Post. Berbeza dengan bulan Mac bila banyak movie dan drama review. Masuk zon berpuasa ni selalunya akan banyak entry makanan dan tempat makan yang dicari. 

Entry Blog Performance Ogos 2019 tu masuk Popular Post sebab nak bagitau performance bulan April sama nasib ke macam mana? Haha

3. Keywords


Antara punca entry Movie Review Raazi naik pun sebab keyword Alia Bhatt Kahwin jugak lah kot haha sebab dalam movie tu je dia kahwin. Dalam Student Of The Year pun ada jugak tapi tak buat pun entry tu. Terkejut jugak tengok pasal vending machine Malaysia tu sebab tinggi gila keywords dia. Rasanya antara yang paling tinggi lepas lirik lagu Kisah Antara Kita dan tampal gigi. 

4. Audience


Macam I cakap sebelum ni lah, blog performance bulan ogos tu bagi hint ke sebab audience dari India dah keluar dari carta. Tapi sembang pasal India, keadaan diorang pun dah makin teruk dekat sana sebab tak mampu nak ikut SOP. Public transport diorang pun dah sesak apatah lagi tempat kerja macam kilang tu. Penduduk paling ramai dalam dunia so memang senang sangat virus nak merebak. 

Dekat Malaysia pun kluster sekolah dengan bazaar dah muncul sampaikan angka positif cecah 3700++ padahal sebelum ni dah turun. Kecewa dengan menteri, selebriti, influencers satu al, kecewa dengan yang pergi Jalan TAR dan bazaar sampai tak jaga SOP pun satu hal jugak. Sebab diorang yang selfish ni, kita yang jaga SOP, tak keluar rumah ni rasa geram sangat sebab terpaksa tanggung tempoh berkurung. Sampai bila?

5. Bilangan Entri

Teruk betul bila tengok bilangan entri sebab menurun mendadak. Bulan April memang tak sempat nak update walaupun ada banyak entry cadangan dalam list. Hopefully raya nanti dapat lah balas balik sebab cuti panjang dan tak boleh beraya. 

For those yang datang melawat dan tinggalkan komen tu Pana mintak maaf sangat sebab tak berkesempatan nak membalas kunjungan. Nak lawat 10 blog pun tak sempat. Nanti I balas tau, jangan risau . Selamat berpuasa :)