Movie Review : Kaabil (2017)

Sunday 27 September 2020


Director : Sanjay Gupta
Writer : Sanjay Masoom, Vijay Kumar Mishra
Cast : Hrithik Roshan, Yami Gautam, Ronit Roy, Suresh Menon, Rohit Roy, Sahidur Rahman, Narendra Jha
Production Company : Filmkraft Productions Pvt. Ltd
Distributor : Filmkraft Productions Pvt. Ltd, B4U Motion Pictures
Genre : Action / Thriller / Romance
Running Time : 139 minutes
Release Date : 25 January 2017
Trailer :

‘In real life, how can two negatives become a positive?’

Rohan Bhatnagar (Hrithik Roshan ) dan Supriya Sharma (Yami Gautam) dua-duanya buta kekal. Berkenalan melalui Mrs Mukherjee juga Zafar (Suresh Menon) dan jatuh cinta kemudian berkahwin. Malang menimpa pasangan romantik ni bila Amit Shellar (Rohit Roy) dan Wasim (Sahidur Rahman) selalu mengganggu Supriya kerana kecantikan dia.

Lebih parah bila Supriya dirogol secara bergilir di rumah dia sendiri semasa Rohan keluar bekerja. Bila Rohan failkan FIR kepada polis mengikut saranan Inspector Amol Chaube (Narendra Jha), orang upahan Madhavrao Shellar (Ronit Roy) mengurung Rohan dan Supriya di warehouse lama sehingga 24 jam dan campak dalam laut supaya bukti forensik terhapus. Sakit hati jugak dengan perangai polis ni sebab boleh je ambil sample semen dekat cadar dan selimut Supriya. Dekat tape pun boleh dapat kesan cap jari.


Geram dengan kelemahan diri yang gagal menjaga Supriya, Rohan berdiam diri sehingga keesokan hari. Bila balik dari kerja Supriya dijumpai tergantung di kipas bilik. Madhavrao Shellar berjumpa dengan Rohan untuk ucap takziah dan dalam masa yang sama bagi amaran supaya Rohan diamkan perkara ni daripada pihak media atau polis sebab pilihanraya dah dekat.


Sakit hati dengan sikap puppet pihak polis yang berpihak kepada politician, Rohan ambil keputusan untuk balas dendam terhadap kematian isteri dia.

Mengambil inspirasi plot dari movie Hollywood - Blind Fury (1989) dan juga movie Korea – Broken (2014), Sanjay Gupta menghasilkan skrip yang diadun dengan template movie Bollywood yang lebih menarik. Walaupun plot agak predictable tapi strategi berbeza ikut keupayaan dan limitasi watak. Bila ada villain macam adik-beradik Roy ni lagi la rasa gerun.


Lakonan Hrithik dengan Yami sebagai pasangan buta pun meyakinkan dengan beberapa scene yang menonjolkan range of emotion mereka berdua.  Walaupun Hrithik dah pernah melakonkan watak kurang upaya dalam movie Koi Mil Gaya (2003) dan Guzaarish (2010) tapi watak buta ada cabaran tersendiri bila dia kena control penggunaan mata bila berdepan dengan sesuatu. Nak shoot lagu Mon Amour ambil masa jugak lah sebab dalam movie tu Hrithik dengan Yami kena menari. But I do wish writer expand lagi watak Supriya. Sakit hati juga bila jiran-jiran dekat kawasan tu macam tak ambil peduli.


Visual hasil kerja Sudeep Chatterjee dan Ayananka Bose dengan beberapa shot yang menarik dan bermain dengan camera untuk menggambarkan keadaan especially in second half bila Rohan balas dendam dalam keadaan gelap. Ada juga la kelemahan certain scenes bila shooting location nampak fake dan set up yang dibina untuk movie Kaabil.


Brownie points untuk soundtrack album Kaabil dari Rajesh Roshan dengan beri nafas baru kepada lagu klasik Saara Zamana dari movie Yaarana (1981). Title track Kaabil lah paling berhantu sebab lirik dia menyentuh hati bila Rohan tanya samada cinta dia layak untuk Supriya atau tak. Even ballad rendition gave melodrama feels. Dengan suara Jubin ditambah pula lakonan Hrithik masa tu memang menangis lah cerita dia.


Since I tak layan sangat movie Bollywood tahun 70-an ataupun 80-an so plot revenge thriller dari Sanjay Gupta ni kelihatan baru walaupun penonton movie Bollywood rasa tak ada apa yang baru. For me, movie Kaabil ni dah cukup rencah for a light entertainment. Most important for me, lakonan Hrithik mantap kalau nak dibandingkan dengan karya thriller yang lain.

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 7/10

Movie Review | Cinta Itu Buta (2019)


Pengarah : Rachmania Arunita
Penulis Skrip : Sigrid Andrea Bernardo, Fanya Runkat
Pelakon :   Dodit Mulyanto, Shandy Aulia, Chae In Woo, 
Genre :  Romantik / Komedi
Durasi Tayangan :  86minit
Tarikh Tayangan : 10 Oktober 2019 (Indonesia)
Syarikat Produksi :  MM2 Entertainment, Reflection Pictures, Timeless Pictures
Pengedar : Netflix
Trailer :


‘Nik, kamu tu benar-benar ganteng ya, bisa jadi actor Korea’
‘Diah, kamu itu memang benar-benar buta’

Diah (Shandy Aulia) bekerja sebagai tourist guide di Busan, Korea Selatan dan kemudiannya berjumpa dengan Jun-Ho (Chae In Woo) di sebuah restoran. Sejak dari situ mula berkawan mesra dan jatuh cinta kemudiannya bertunang. Diah dah simpan impian untuk berkahwin dengan Jun-Ho dan pergi cuba wedding hanbok walhal dia dah nampak tanda-tanda Jun-Ho mula menjauh. 


Malang nasib Diah bila dia ternampak Jun-Ho dating dengan kawan baik dia sendiri di restoran. Disebabkan terlampau kecewa dan stress, pandangan Diah mula kabur dan pengsan. Kata doktor, Diah mengalami buta sementara disebabkan terlampau stress. Tapi kalau stress makin teruk, possibility Diah untuk buta kekal makin besar. 


Kecewa dengan nasib hidup, Diah mula menyendiri dan berkurung dalam rumah tapi bila stok makanan dia habis, somehow Diah kena keluar juga. Di supermarket, Diah jumpa Nik (Dodit Mulyanto) yang baik hati belikan barang dan hantar dia pulang. Nik juga sama seperti Diah, kecewa kerana cinta. Sejak Nik tahu alamat rumah Diah, setiap pagi dia akan hantar makanan dan ajak ngobrol. 


Tapi Diah tak suka dipandang kesian oleh orang lain so dia selalu tolak penerimaan Nik dan halau dia balik. Disebabkan kegigihan Nik setiap pagi datang ke rumah dan juga sisi kelakar dia, Diah buka hati untuk berkawan dengan Nik dan banyak habiskan masa bersama di Busan sehingga jatuh cinta.  

Basically tajuk Cinta Itu Buta dipilih sebab team production ketengahkan rasa cinta tanpa mengenal rupa tapi kalau tengok kepada timing pertemuan Dian dengan Nik tu lebih kepada jatuh budi. Sebab Diah dan Nik berjumpa masa masing-masing tengah kecewa dengan kehidupan. 


Ada masa I terhibur lah dengan jenaka Nik tapi ada masa lawak dia macam pervert and cringe. Dialog Diah pun macam skema sangat bila dia converse in English. Tak pasti lah dia guna suara dia sendiri masa berbahasa Korea ataupun dubbed sebab bila dia converse in Hangeul, ada slang Indo haha but A+ for the genuine effort! 

Movie romantic komedi ni bukanlah karya original sebab karya asal dari negara Filipina berjudul Kita Kita yang diterbitkan pada tahun 2017. Skrip memang diambil sama seperti filem asal cuma latar tempat sahaja diubah kepada Korea sementara dalam filem Kita Kita berlatarbelakangkan panorama keindahan negara Jepun. 





Sinematografi di Korea memukau dibantu oleh aerial shots dan kreativiti art team memaparkan budaya penduduk Korea. Suka sangat tengok konsep rumah Diah walaupun tak berapa selamat untuk wanita bujang sebab pervert dekat Korea agak scary. Pintu pun tak ada semata mengharapkan pintu kayu dekat luar. For a movie memang nice lah all the setup and decoration. 


Tak pasti berapa banyak saving Diah sampai dia boleh berkurung lama di rumah lepas disahkan buta sedangkan dia baru habiskan duit beli wedding hanbok yang mahal. Kos perubatan pun tak didedahkan sedangkan dalam drama Korea memang mengelak benar memasing kalau kena admit ward. Sama juga dengan Nik yang tak pernah didedahkan pekerjaan dia tapi boleh habiskan banyak duit tanpa bekerja. Director bagi hint dia middle class bila dia book ticket ke Korea sebab ada offer 70%. Tapi dia mabuk setiap malam sampai boleh sewa rumah lagi dekat Busan. 


I tak suka ending movie arahan Rachmania Arunita ni bila ikut template drama petang. Lagi kuat mengatakan yang perasaan cinta masing-masing wujud dek kerana rasa budi dan simpati. Untuk scene komedi movie ni berjaya buat kita terhibur tambah pula dengan kehadiran pelawak Dodit yang sememangnya famous di Indonesia tapi untuk genre romantic tu tak berapa nak menjadi sebab nampak fiksyen sangat. Movie ni boleh ditonton di Netflix. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.8/10

Movie Review : London Confidential: The Chinese Conspiracy

Saturday 26 September 2020


Director : Kanwal Sethi
Writer : S. Hussain Zaidi, Akshay Singh, Prateek Payodhi
Cast : Mouni Roy, Purab Kohli, Kulraj Randhawa, Sagar Arya, Parvesh Rana, Jas Binag, Sagar Arya, Tao Guo, Dandan Liu, Mohan Kapoor
Production Company : JAR Pictures
Distributor : ZEE5
Genre : Crime / Action / Mystery 
Running Time : 88 minutes
Release Date : 18 September 2020
Trailer :


Bila covid-19 merebak dari China ke seluruh dunia ditambah pula dengan krisis India dan China, kita dah boleh nampak lah perjalanan industry filem Bollywood ke arah mana. JAR Pictures dah mulakan dulu dengan kisah ejen khas Research and Analysis Wing (RAW) dalam tugas undercover untuk melindungi virologist dalam upcoming virology conference di London. 


Kisah bermula dengan penculikan Biren Ghosh (Diljohn Singh) seminggu sebelum convention diadakan di London. Beberapa minit sebelum panggilan Biren dan isteri dia ditamatkan, Biren dah pesan supaya contact Uma (Mouni Roy) kalau ada apa-apa terjadi pada dia sebab dia syak ada beberapa orang intip dia. 


Chang (Tao Guo) nak maklumat dari Biren tapi gagal kemudian dia buang mayat Biren dalam sungai 4 hari kemudiannya. Uma minta bantuan dari Yuki (Dandan Liu)untuk intip dan korek maklumat berkenaan Ministry of State Security (MSS) atau Chang. Sementara Uma dengan Arjun (Purab Kohli) cuba siasat apa-apa maklumat dari Azaad (Parvesh Rana), Jeevan Sagar (Jas Binag) dan Sharad (Sagar Arya) yang bekerja di Kedutaan India. 


Uma dan Arjun syak yang undercover mereka berdua terbongkar dan semua yang bekerja dengan mereka dibunuh oleh Chang. Ketua mereka (Mohan Kapoor) mengamuk sebab both of them tak dapat nak crack siapa informer ataupun mole dalam kes ni sedangkan convention tinggal lagi sehari. Uma diarahkan supaya berhenti dan balik sahaja ke India tapi dia tak nak mengalah dan cuba buktikan sebelum ambil flight balik dan cuti bersalin.  


Watak Uma sebagai ejen perisik negara yang mengandung agak unik lah tapi sayangnya keadaan dia tak bagi apa-apa impak pun. Makan je kerja dia. Well I’ve seen Madam Wong dalam KL Underworld bergelut dengan musuh masa dia tengah sarat mengandung. Movie Hollywood pun pernah buat watak wanita mengandung doing action stunt. Even Bollywood pernah buat bila Vidya Balan berlakon dalam movie Kahaani for minimal stunt. 


Bukan setakat terganggu dengan kening tebal Uma tapi karakter dia sebagai ibu mengandung pun tak meyakinkan. Lagi merepek bila dia guna instinct dalam kes ni sedangkan dia ejen RAW kot. Dia bangga pulak tu bila Arjun pun guna instinct macam dia. Decode message pun tak mampu, buat jokes pun hambar. Oh come onnnn! 

“How did I not see this coming?” – Uma

T.T

Menyampah lah movie perisik dalam slow mode. I mean there’s a lot of thing you can add in the script. Contohnya macam konspirasi virus dari makmal China supaya kita lebih faham virus apa yang RAW dok cuak sangat. Movie ni nak bash China tapi shy shy cat. Movie China buat virus guna nyamuk dari makmal saintis dekat Langkawi, Malaysia tau padahal saintis Malaysia baik je perangai. 


Plot masa pun macam tak kena bila narration pada permulaan movie kata dunia tengah nak pulih dari pandemik covid-19 tapi watak-watak dalam movie ni tak pakai mask pun especially Uma. Penjarakan fizikal pun tak ada. Tak tahu kenapa editing team pilih untuk guna tone malap untuk movie ni. Nak gambarkan keadaan London yang dirundung masalah ataupun kehambaran plot London Confidential? Marah betul tengok diorang edit gambar Sharad dalam rumah tu. Tahu la budget tight tapi buat kerja kemas sikit la please. 


Tajuk movie ni London Confidential tapi gerak kerja ejen RAW tak kemas langsung not even close with Ek Tha Tiger ataupun WAR dan mudah sangat team ni dedahkan maklumat. Jangan percaya rating dan review dekat iMDB sebab diorang tengah naikkan movie outsider tanpa ambil kira plot movie dan lakonan. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.4, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.8/10