Movie Review : 12 Feet Deep

Sunday 24 February 2019


Director : Matt Eskandari
Writer : Matt Eskandari, Michael Hultquist
Cast : Alexandra Park, Nora-Jane Noone, Tobin Bell, Diane Farr
Distributor : Mar Vista Entertainment
Genre :  Thriller
Running Time : 85 minutes
Release Date : 20th June 2017
Trailer :



Dulu pernah tengok satu movie thriller jugak, kes yang sama terperangkap dalam swimming pool tapi end up mati lemas and that scene just took like 5 minutes but a whole movie with same case which trapped in a swimming pool for 85 minutes? That’s a lot! Movie ni inspired by a true events bila ada student perempuan mati dalam swimming pool.

Bree (Nora-Jane Noone) decide nak spend time dengan adik dia, Jonna (Alexandra Park) di kolam renang awam Ketea Aquatic Center sebab diorang selalu lepak masa kecil dulu. Jonna ambil masa yang lama nak masuk walhal dah lama sampai tapi ragu-ragu nak jumpa Bree ataupun tak sebab insiden family dia dulu. Disebabkan insiden tu Jonna masuk pusat pemulihan not sure whether for depression ataupun drugs sebab dalam dashboard kereta dia ada banyak picagari filled with med liquid?


Bila Joanna have courage nak join Bree, manager swimming pool tu bagitahu dia dah nak tutup swimming pool tu sebab nak balik awal tambah pula bila festive season mesti kena hadap traffic jam. Bree dengan Jonna nak keluar tapi cincin Bree jatuh dalam kolam and stuck dekat penutub lubang besi kolam tu. Rupanya bukan jatuh pun sebab Bree dah tanggalkan sebelum Jonna sampai tapi Jonn ambil lepastu campak dalam kolam sebab dia sakit hati Bree boleh hidup bahagia.

End up manager kolam tutup kolam bila dia tengok pool area tu kosong. Bree dengan Jonna terperangkap dekat dalam sambil cari jalan nak buka penutup pool. Agak susah bila diorang tak ada benda tajam dan penutup tu pulak jenis fiberglass. Bree suggest nak tarik penutup lubang besi tapi nak tarik pun susah tambah dengan tenaga yang tak banyak sangat.


Lagi parah bila cleaner pool, Clara (Diane Farr) datang tapi mencuri semua barang Bree lepastu ugut akan buka penutup lepas Bree bagi password akaun bank. Bree bagi tapi dalam akaun dia ada 80 dolar je which is sangat tak berbaloi untuk mencuri. Tajam mata dia bila nampak cincin tunang Bree tapi Jonna larang sebab Clara ni menipu je dari awal. Bree pulak terpaksa sebab dia nak keluar dari pool tu untuk dapatkan injection insulin or else dia akan koma. Dah curi cash, credit card, hp, pin bank account pun tak puas lagi sudahnya Clara blah macam tu je. Terpaksa lah Bree dengan Jonna survive sendiri tambah dengan kesejukan air waktu malam memang Bree dah tak mampu dah.

Bree dengan Jonna bukan setakat nak kena hadap air yang sejuk, nak kena berperang dengan perasaan masing-masing lepastu jumpa pulak psiko macam cleaner tu. Movie ni boleh habis kalau cleaner tu bukak je penutup pool tapi dia nak jugak sembang banyak.


Dalam movie ni walaupun ada scene Bree dengan Jonna sembang pasal kisah silam tapi tak ada pun flashback scene, memang sepenuhnya audience akan tengok apa diorang buat dekat dalam tu sampai kita yang tengok rasa sesak nafas and tak sabar nak tunggu diorang keluar dari situ. Ada satu scene je bila Bree mimpi bomba dengan tunang dia datang selamatkan dia tapi sekejap je lah.

Jalan cerita dia simple je tapi disebabkan konflik emosi dari dua beradik ni yang buat diorang susah nak keluar dari situ but it just great to watch them solved their issues and love each other regardless their mistakes in the past. Movie ni slow-paced & I've watch it with 1.7x speed. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.5, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.1/10

7 comments

  1. Macam best jea movie nie, akak suka kalu citer psiko camni..

    ReplyDelete
  2. Tak tengok lg cerita ni. Em, ni cerita lain eh bukan yang cerita ttibe ada buaya dalam swimming pool ke? Hehe.

    Ika datang singgah sini kak sha https://ikashoid.blogspot.com/2019/02/book-haul-feb-2019.html

    ReplyDelete
  3. alahai seram dan terasa fobia pula baca sinopsis dia

    ReplyDelete
  4. Macam penah tengok je cerita ni, tapi tak sure

    ReplyDelete
  5. suspen betul.. siap pula ada psiko yang ambil kesempatan.. tak rasa bersalah pun merompak orang yang dalam kesusahan.. dan kenyataaan ini menakutkan..

    ReplyDelete
  6. Thanks for such a nice content. Apppreciate it :)
    Cheers
    If anyone interested similar one's have a look here https://besttoolsbrand.com thanks

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.