4 Tips Elak Masalah Lupa

Monday 19 November 2018



Sebulan lebih je lagi untuk kita masuk ke 2019, ada yang dah prepare Azam 2019? Ada yang dah prepare dengan schedule 2019? Tahun baru, kisah baru, rancangan baru, hidup baru tapi macam mana kalau kita terlupa?

Penyakit lupa ni agak common dalam kehidupan seharian, even dah ingat pun tetap jugak tercicir satu, dua benda ataupun semua sekali. Sebelum 2019 menjelma, here some tips for you guys untuk jadikan tahun 2019 lebih berjaya dan bermakna.

1. Cara hidup yang sihat

Quite cliché and classic tapi ni sebenarnya salah satu cara yang efektif untuk kuatkan ingatan. Tidur yang cukup 6-8 jam, makan banyak sayur dan buah supaya badan dapat nutrisi terbaik, makan kekacang dan kismis, banyakkan minum air mineral sekurangnya 2 liter sehari, elakkan merokok ataupun alkohol, workout 3 kali seminggu supaya otak lebih cerdas.

2. Elakkan Stress

Selalu stress dan hidup dalam kemurungan antara punca utama otak lupa atau tumpul sebab tekanan mengganggu kesihatan mental. Stress boleh sebabkan otak kita tak fokus dengan info sedia ada atau gagal terima info yang baru bila neuron hipokampus di lobus temporal berkurangan. Nak tajamkan ingatan kena kurangkan masalah sedia ada ataupun kurangkan perkara negatif yang jadi sekeliling kita.

3. Banyak Membaca

Related image

Walaupun sekarang zaman visual tapi membaca sebenarnya mengasah minda kita untuk lebih tajam dan cekap sebab minda jadi kreatif dan bermain dengan imaginasi berbeza dengan melihat. Kita cuma menerima sampai otak jadi malas nak bergerak. Azam tahun baru ni patut masukkan membaca dalam senarai tambah pula Menteri Pendidikan kita nak hidupkan kembali budaya membaca.

4. Rancang Dengan Teratur

To start with something big you guys kena merancang sehabis baik, tak cukup kalau setakat tulis memo untuk semua yang perlu dilakukan tapi dengan bantuan planner cantik ni for sure hari akan berjalan lebih lancar sebab dah teratur cantik dah.

Planner Aqisbi Planner Terbaik Untuk 2019


Yang bestnya dalam planner ni bukan setakat boleh tulis apa yang perlu kita buat untuk sekian tarikh tapi boleh juga keep track financial dan aktiviti ibadah kita. Baru nampak progress ibadah kita dekat mana, makin bagus atau makin lemau.





Bukan setakat catit tugasan harian je tapi boleh buat review performance you guys dalam sebulan tu macam mana. Makin meningkat ataupun flat je tak ada perubahan langsung. As a blogger, monthly review ni sangat penting sebab nak tengok performance blog di tahap yang memuaskan ataupun hambar je. Daily dah, monthly pun dah review, mesti nak tengok performance tahunan jugak kan? Fret not, dalam planner ni ada tersedia!



Agak bosan dengan kehidupan seharian, sambil organize tapi sambil main dengan imaginasi sendiri dengan beberapa doodles comel. Nak melukis pun boleh tapi tangan kayu macam kita ni lukis matahari dengan bukit dan laut je lah.


Dalam setahun mesti ada beberapa kali kita tersalah buat keputusan ataupun rasa down dengan ujian so dalam planner ni dah letak siap-siap dah segala motivational quote supaya you guys mampu cross out azam dengan jayanya. 


Nak beli senang je boleh dapatkan dekat Shoppee ataupun di FB Page Aqisbi Planner sendiri dengan harga RM25 sahaja! Beli 1 planner boleh dapat 1 notepad percuma dengan 1 memo pad percuma. Kalau follow mungkin dapat hadiah istimewa dari tuan rumah. Tak rugi pun beli disamping design yang cantik dan comel dengan isi yang padat dan padu. Tempahan dah dibuka sebelum 2019 menjelma! Grab cepat sementara tengah banyak stok ni.

4 comments

  1. sekejap je nak masuk tahun baru

    ReplyDelete
  2. wow cute nyaaa planner tu! heheee takpernah lagi ada koleksi planner sobsob

    ReplyDelete
  3. Zumal awal tahun je semangat update kat planner lepas terus mai penyakit MMM dan terus jadi pelupa

    ReplyDelete
  4. tq for sharing kak.stress time nk exam and assigment

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.