Movie Review | Surf This Love - Gelora Juara (2018)

Friday 13 July 2018


Related image
Pengarah : Waan Hafiz
Penulis Skrip : Khairul Kiasan
Pelakon : Shukri Yahaya, Cristina Suzanne, Pekin Ibrahim, Ardell Aryana, Josiah Hogan, Dottie, Mustaqim Bahadon
Genre : Drama/Komedi
Durasi Tayangan : 103 minit
Tarikh Tayangan : 22 Februari 2018
Syarikat Produksi : Global Solution Resources
Pengedar : Empire Film Solution
Trailer :



Awal tahun dah tahu tentang kewujudan movie ni dekat blog Hans Hanis, and I really impressed with fresh theme also poster looking so great! Tapi movie ni quite underrated sebab tak ada promo dekat socmed. Mungkin ada dekat newspaper ataupun TV or I terlepas pandang since I didn’t watch the trailer. Yang buat excited nak tengok movie ni sebab jarang movie Melayu ada tema surfing. Sembang pasal surf, of course lah relate dengan laut dan kita pun memang sedia maklum laut di negara kita cantik so that’s a plus point for this movie.

Muhammad Razali Mokhtar atau nama samarannya, Billy (Shukri Yahaya ) minat dengan sukan luncur ombak sejak kecil dan minat tu dikongsi dengan abangnya, salah seorang ahli Malayan Trio di Tioman dan terkenal di negara luar hinggakan pelancong datang ke Tioman untuk belajar surf dan mengenali 3 legenda hebat surf di Malaysia – Jimmy John (Pekin Ibrahim), Mike Malaya (Josiah Hogan) & Bobby (Mustaqim Bahadon).


Tapi legenda bertiga hanya tinggal kenangan bila Bobby meninggal dunia di Bali dalam satu tournament, Jimmy cedera, tak pasti kenapa tapi yang pastinya dia dah stop surf lepas insiden di Bali. Hanya tinggal Mike yang mengungguli semua kejuaraan dan kembali semula ke Tioman untuk berehat sementara dan mendirikan rumah tangga dengan kekasih hatinya, Mia (Cristina Suzanne).

Mia berkawan baik dengan Lia (Ardell Aryana), adik kepada Jimmy datang ke Tioman untuk menulis tentang surfing dan beri pendedahan since sukan surfing ni tak berapa famous lagi di Malaysia dan juga beberapa entri tentang travel di Tioman dalam blog dia. Disebabkan Billy merupakan tourist guide Happy Lobster, perusahaan kakaknya, Siti Laksa (Dottie), Mia dan Billy mula rapat dan Billy menaruh hati pada Mia. Tapi tak lama, bila Mike balik ke Tioman.


Pulangnya Mike ke Tioman membawa cerita lama dan luka kepada Jimmy hingga dia ambil keputusan untuk mengajar Billy walaupun dah berapa puluh kali permintaan Billy untuk menjadi anak muridnya ditolak mentah-mentah. Bukan setakat rahsia lama tapi hubungan Mike dengan Mia pun goyah dengan rahsia yang Mike simpan di Kuala Lumpur ditambah pula dengan perbuatan busuk Mike terhadap Billy. Berjaya atau tak Billy menjadi juara seperti abangnya? Apa rahsia Malayan Trio yang sebenarnya hingga hancur impian mereka dari kecil? Semua tu ada dalam movie karya Waan Hafiz.

Selain dari idea fresh dari team GJ bertemakan surfing, plot pun agak menarik sebenarnya cuma tak memberi impak yang kuat bila jalan cerita lebih beratkan tentang kehidupan sekarang. Ada beberapa scene je yang ceritakan tentang kematian Bobby. Walaupun bertemakan surf, kecewa jugak tak banyak shot cantik aksi surfing. Ada pun dari jauh, yang dekat pun banyak tenggelam dengan air laut. 

Ada scene ramai datang tengok Mike surf di Tioman tapi shot dia surf tak ada pun, cuma ada shot penonton bersorak ‘wah hebatnya!’ which is sad sebab kita sebagai penonton nak tengok aksi surf tu bukannya penonton nak tengok reaksi penonton.


Like I said earlier, kalau movie bertemakan surf mestilah shooting location dekat pantai yang cantik and this team chose Tioman. Sepanjang movie ni bukan setakat terhibur dengan lakonan santai komedi Shukri Yahaya je tapi amazed jugak dengan kecantikan Tioman. Sangat sangat sangat cantik! Dari awal sampai habis movie memang terpesona dengan kecantikan Tioman dan beberapa shot di Bali, Indonesia.  



Walaupun plot filem Surf This Love - Gelora Juara agak tersasar, tapi berharap juga ada sequel untuk movie ni sebab GJ ada potential sebagai karya terbaik nak pula bila lakonan setiap pelakon memang bagus ditambah pula dengan skrip yang cantik. Sayangnya tak banyak scene surfing ataupun ilmu yang Jimmy turunkan kepada Billy. GJ dah lepas, nothing can be done about it tapi sequel mungkin boleh mantapkan lagi plot cerita ni.

If you guys one of Shukri Yahaya’s fans, do watch this sebab lakonan dia memang cantik, jalan cerita pun not bad ditambah dengan visual yang memukau. And yes, you guys boleh dengar Shukri menyanyi lepas lagu Tak Pernah, duet bersama Fathia Latif.

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought 1 = 6.9/10

7 comments

  1. waaah jalan citer macam rare je kan main surfing2 ni =D

    ReplyDelete
  2. Rare jugak cerita pasal surfing kat Malaysia ni..tapi memang ada pun cuma tak banyak kan.

    ReplyDelete
  3. harus cari kalau farhanajafri yang recommend.

    ReplyDelete
  4. Macam menarik jalan ceritanya..

    ReplyDelete
  5. promo movie ni memang tak banyak, tahu pun pasal kebetulan tertengok trailer kat tv. kalau tengok trailer nampak macam best juga.

    ReplyDelete
  6. You had shared the information about movies and tickets. as we also provide Sell tickets online at affordable prices. for more info visit our website.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.