Sticky Honey Garlic Butter Shrimp

By farhanna jafri - 02:02



Nampak resipi senang ni dekat FB terus masuk dapur buat sendiri sebab semua bahan memang dah ada. Senang pulak tu nak masak. Boleh jadi resipi malas lepas ni kalau malas nak masak tapi kebulur nak makan benda sedap. Tapi resipi ni dah diubah sikit ikut tekak pedas.

Bahan-bahan :
Malas nak cincang bawang putih halus 

Bahan A:
- 4 sudu besar madu
- 4 sudu besar kicap cair
-4 ulas bawang putih dicincang halus
- 5 biji cili padi
- 2 biji lemon (diperah air)

Bahan B:
- Udang (ikut suka nak kopek kulit ataupun tak)
- Garam
- Rempah oregano/mixed herbs
- Butter
- Daun bawang

Cara-cara penyediaan :

1. Gaulkan semua bahan A kemudian tuang separuh untuk diperapkan dengan udang.
2. Cairkan butter dalam kuali. Masukkan udang yang diperap dengan Bahan A dan biarkan sehingga udang masak.


3. Tambahkan baki Bahan A ke dalam kuali kemudian masukkan garam dan rempah secukup rasa.
4. Biarkan sehingga kering sedikit dan udang betul-betul masak.
5. Hidangkan dan tabur hirisan daun bawang.

Siap! Dah boleh makan dengan nasi panas-panas.

Kalau tak suka manis sangat, boleh adjust kuantiti madu dan kicap tu. Kalau terlajak berkuah boleh je masukkan satu sudu tepung jagung. Semua boleh adjust, no worries kbai selamat mencuba!

  • Share:

You Might Also Like

5 comments

  1. mcm senang je kan. nk try buat laa..

    ReplyDelete
  2. amboi, tetiba rasa lapar pula..hihi

    ReplyDelete
  3. Ui..nampak pun dah sedap. Kalau makan lagi mabeles ni..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen :)