Sticky Honey Garlic Butter Shrimp

Thursday 7 June 2018



Nampak resipi senang ni dekat FB terus masuk dapur buat sendiri sebab semua bahan memang dah ada. Senang pulak tu nak masak. Boleh jadi resipi malas lepas ni kalau malas nak masak tapi kebulur nak makan benda sedap. Tapi resipi ni dah diubah sikit ikut tekak pedas.

Bahan-bahan :
Malas nak cincang bawang putih halus 

Bahan A:
- 4 sudu besar madu
- 4 sudu besar kicap cair
-4 ulas bawang putih dicincang halus
- 5 biji cili padi
- 2 biji lemon (diperah air)

Bahan B:
- Udang (ikut suka nak kopek kulit ataupun tak)
- Garam
- Rempah oregano/mixed herbs
- Butter
- Daun bawang

Cara-cara penyediaan :

1. Gaulkan semua bahan A kemudian tuang separuh untuk diperapkan dengan udang.
2. Cairkan butter dalam kuali. Masukkan udang yang diperap dengan Bahan A dan biarkan sehingga udang masak.


3. Tambahkan baki Bahan A ke dalam kuali kemudian masukkan garam dan rempah secukup rasa.
4. Biarkan sehingga kering sedikit dan udang betul-betul masak.
5. Hidangkan dan tabur hirisan daun bawang.

Siap! Dah boleh makan dengan nasi panas-panas.

Kalau tak suka manis sangat, boleh adjust kuantiti madu dan kicap tu. Kalau terlajak berkuah boleh je masukkan satu sudu tepung jagung. Semua boleh adjust, no worries kbai selamat mencuba!

5 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.