Movie Review : Ready Player One

Wednesday 4 April 2018


Image result for ready player one

Director : Steven Spielberg
Cast : Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, Simon Pegg & Mark Rylance.
Genre : Fiction/Adventure/Thriller
Running Time : 140 minutes
Trailer :


Upon great positive reviews on this one, I’ve decided to watch today since MBO got Happy Wednesday – RM 9.50 per ticket. Yupp they just increase that RM0.50. Guess soon will be RM10. Tsskkk

Okay back on the track. This movie as you guys read up there, one of the finest creation from Steven Spielberg and its woaaaa! Why?

The story itself!

Kalau sejenis gamer, memang akan layan lah movie ni sebab feels bila menang mission lepastu kutip coin bersepah & you can buy anything you dream all this time. Ready Player One mengisahkan tentang Wade Watt (Tye Sheridan) yang hidup di zaman 2045 di mana OASIS menguasai hampir semua orang di dunia untuk play games di alam maya. OASIS ialah dunia game dan untuk masuk ke dalam OASIS kena login akaun dan main menggunakan VR. Kaya sikit boleh la pakai sut or any device related.

Image result for ready player one

OASIS dicipta oleh James Halliday (Mark Rylance) dan Ogden Morrow (Simon Pegg) sehingga meletup di pasaran dan digilai ramai. Since then, mereka berdua jadi kaya raya tapi Og pilih untuk berpisah dan bawa haluan sendiri. Tahun 2044, James meninggal tapi sebelum tu dia tinggalkan wasiat siapa yang mampu dapat 3 kunci dekat semua permainan yang terpilih, akan mewarisi segala harta & menjadi pemilik baru kepada syarikat dia.  Untuk dapatkan kunci, ramai yang bergerak secara berkumpulan sebab susah nak crack codes dan menang game yang ada terutamanya Nolan Sorrento yang menubuhkan company dan mencipta Innovative Online Industries (IOI) untuk mewarisi OASIS. But not for Wade, Aech (Lena Waithe), Art3mis (Olivia Cooke), Daito (Win Morisaki ) dan Sho (Philip Zhao) yang bergerak solo.

And yes of course, Wade atau nama avatar dia, Parzival dapat crack code yang pertama dalam perlumbaan kereta melalui hint dalam video rakaman yang berada di Halliday Journal, its kind of library lah dekat OASIS. Lepas dari tu dia jadi famous sebab dah lama dah tak ada siapa pun yang mampu dapat kunci pertama. Disebabkan Wade/Parzival dah dapat kunci, of course IOI takkan duduk diam sebab genius & labour force dekat company dia tak mampu nak achieve macam Parzival. Dari situ bermula la attack in virtual and real world.

Image result for ready player one

Yes, dalam movie ni ada real world jugak and yes, Wade ni manusia loser terperangkap dalam kemiskinan di Ohio. And most of them senasib dengan Wade. Tapi bila sembang pasal real world, ada banyak soalan yang timbul dalam movie ni. Nak pulak bila tengok ending sebab keputusan diambil untuk tutup OASIS setiap Selasa & Khamis supaya manusia tak jadi gila dan stuck dengan virtual world tapi macam mana dengan manusia yang bergantung sepenuhnya dengan OASIS since OASIS control economy negara/dunia? 

Ada scene yang tunjuk real world macam mana, most of them pakai VR tapi entah macam mana diorang control supaya tak terdedah dengan bahaya especially kids? Bersepah main dekat tepi jalan and risiko untuk dilanggar kereta memang tersangatlah besar. Belum sembang pasal team Samantha yang acah rebel tapi dedahkan diri di public dan dengan senangnya IOI boleh track them down. If they seems genius in virtual, but in real life they're like a bunch of weak losers. And that's sad because they're the best among the worst and they just conquer the world. But what's worse than Trump became a POTUS aite? Oh yes, Kardashian. Pfftt

Related image

But no matter how ugly real world in Ready Player One, you can never resist the charm of OASIS. Kudos to the team for making it terrific! I bet tengok 3D memang gempak. You guys can feel the excitement, suspense and misery watching this. Kalau you guys jenis yang crack codes punya orang most likely you will enjoy guessing setiap hint yang diorang dapat.

I'm not sure nanti akan ada sequel ataupun tak sebab ni movie ketiga Steven yang paling susah dibikin sepanjang karier dia tapi novel Ready Player One yang dikarang oleh Ernest Cline akan wujud yang kedua. Please Steven make it happen since money keep pouring in you guys account! 
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 7.9/10

7 comments

  1. mama suka cerita sci fi mcm ni

    ReplyDelete
  2. Teringin nak tengok tapi tak tengok2 lagi T^T
    .
    Thank you for the review kak FJ ^_^

    ReplyDelete
  3. nice review.. in the list!byk cameo kan/..

    ReplyDelete
  4. Teringin pula nak tengok.. kikiki

    ReplyDelete
  5. Wow. So sad, movie ticket kat Taiwan memang mahal ^^" Tengok online la nampaknya..?

    ReplyDelete
  6. Ok yang ni nak kena masuk list.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.