Movie Review : Overdrive

Thursday 15 March 2018


Related image

Director : Antonio Negret
Cast : Scott Eastwood, Freddie Thorp, Ana De Armas, Gaia Weiss, Simon Abkarian, Clemens Schick, Joshua Fitoussi, Kaaris, Lester Makedonsky
Genre : Thriller/Action
Running  Time : 93 minutes
Trailer :


Overdrive mengisahkan tentang dua beradik kacak, Andrew (Scott Eastwood) & Garret Foster (Freddie Thorp) yang pakar mencuri kereta antik di Selatan Perancis. The movie starts with their performance in stealing a 1937 Bugatti 57sc after won the bidding at France. Tapi malang bagi mereka berdua bila owner kereta tu ketua mafia di Perancis, Jacomo Morier (Simon Abkarian). 

Related image

Dua beradik ni kena tangkap & diugut bunuh sebab cuba cari pasal dengan Jacomo but then they strike a deal di mana dua beradik Foster berjanji untuk mencuri kereta Ferrari dari rumah musuh ketat Jacomo iaitu Max Klemp (Clemens Schick) dalam masa seminggu. Since then, beradik Foster rekrut satu team untuk diorang usahakan misi diorang dan dalam masa yang sama mengelak dari ditangkap oleh 2 orang pegawai Interpol yang dah lama mengintip pergerakan diorang.  

Walaupun storyline movie ni cliché since we already have Fast & Furious franchise and lots of car racing skill movie, tapi yang bestnya dalam movie ni bukan casting ataupun storyline but the CARS. Yupp, the cars. You can watch Alpha Romeo 158, Dodge 6-Al-Capeno, Corvette C1, ’64 Shelby Cobra, Austin-Healey, Jaguar type E, Jaguar xK120, BMW 327, Aston Martin ’67 Mustang, Porsche 356 and a room filled with Ferrari collection especially GTO 250.



It's not a car. It's masterpiece
But fret not, even I said cliché storyline with average performance from line-up cast but you guys still can enjoy these Foster’s brothers since they still have their own time messing with big names in France. And not only driving, dalam movie ni pun ada jugak action stunt baik Foster’s brothers mahupun awek-awek diorang. And yes plot twist diorang pun still great to watch and ‘The Riviera Run’ plan Foster’s brothers selalu mention dari awal movie.

Talking about visuals, kudos to Laurent Barès for great moment with capturing the beauty of South France. Cuma part kereta terbakar dengan part jambatan runtuh tu VFX dia tak berapa nak cantik sangat tapi tak lah teruk sangat.


1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5,9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0.2 = 6.7/10

7 comments

  1. Yup.. cerita ini memang ohsem.. Terutama sekali kereta yang dipamerkan.. plot twist dia pun dasyat..

    ReplyDelete
  2. Mmg kacak. Tapi filem genre kete, GV kurang tonton. huhu.

    ReplyDelete
  3. Amboi..kacaknya beliau berdua tu, tapi tak boleh lawan kekacakkan suami sendiri lagi la..haha

    ReplyDelete
  4. Hana suka jugak tengok scene kereta terbakar bagai ni heheh ^^ nice review kak FJ!

    ReplyDelete
  5. waaaa.. best.. mesti ala2 f2f..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.