Movie Review | As The Gods Will - Kamisama no iu Toori (2014)

Friday 2 March 2018


Director : Takashi Miike
Writer :  Muneyuki Kaneshiro
Cast : Sota Fukushi, Hirona Yamazaki, Hideaki Itō, Takayuki Yamada, Mitsuru Fukikoshi, Ryunosuke Kamiki
Genre : Survival / Fiction / Thriller / Horror
Production Company : Toho
Distributor : Toho
Running Time : 117 minutes
Release Date : 18 October 2014 (Rome Film Festival, 15 November 2014 (Japan)
Trailer :


As The Gods Will diadaptasikan dari siri manga, Kamisama no iu Toori yang mengisahkan tentang pelajar sekolah di Jepun bergelut untuk terus hidup dengan permainan-permainan antara hidup dan mati dalam masa yang ditetapkan. Bermula dengan permainan Daruma, kucing Maneki Neko, Kokeshi, Shirou Kuma dan permainan terakhir, Matryoshka. Movie ni start dengan watak Shun Takahata (Sota Fukushi) yang benci dengan kehidupannya yang membosankan. Boleh kata setiap hari dia mengeluh hidupnya bosan. End up, satu hari kepala guru kelasnya meletup semasa mengajar dan berubah menjadi Daruma. 


Game Daruma ni bila dia pandang, orang tak boleh bergerak langsung. Kalau bergerak, kepala orang tu akan meletup dan mati. Each time Daruma toleh ke belakang you have to quickly move and press the button to end that game. Masa ni game yang paling senang je tapi disebabkan masing-masing panik dan terkejut, game tu jadi lama. 

Game kedua, yang terselamat stay dalam satu dewan, berpakaian tikus dan masukkan loceng dalam jaring di leher kucing gergasi. And yes, kucing ni makan orang. Laju pulak tu. Unlike the first game, kali ni Shun lebih tenang fikir strategi dengan bantuan crush dia, Ichika Akimoto (Hirona Yamazaki). Masa game kedua ni ada some funny moments so you guys can enjoy even if dia makan orang hihu.

Image result for as the gods will movie

Lepas dah menang, semua yang terselamat ditempatkan dalam satu kiub dan bersedia untuk game yang ketiga, Kokeshi. Game Kokeshi ni comel kot siap nyanyi lagu lagi. Enjoy dengar lagu dia sebab comel tapi diorang ni walaupun comel, bila membunuh paling kejam. Beria dia seksa orang tu but worry not because you guys won’t see any gore image in this movie. Cuma dia bagi hint je so you guys boleh imagine sendiri apa jadi. But still tskkk.


Settle dekat game ketiga, diorang berjumpa pulak dengan beruang gergasi, Shirou Kuma. Dalam game ni beruang tu akan tanya soalan tapi semua orang kena jawab dengan jujur. Kalau menipu, beruang tu akan tumbuk sampai mati kalau diorang tak jumpa siapa yang berbohong. Lastly, game Matryoshka, seorang akan terpilih jadi hantu untuk tangkap semua sebelum matahari terbenam. Dalam game ni tak ada yang mati. Siapa yang menang akan keluar dari kiub tu dan dianggap sebagai 'Anak Tuhan'. 

Masa permainan ni berjalan di sekolah, orang luar hadap letupan sana-sini. Bila muncul kiub besar tu, semua yang ada di luar dapat tengok apa yang jadi dekat dalam kiub. Ada jugak satu watak psiko dalam rumah yang tengok game tu berjalan. Tak pasti dia yang control ataupun dia cuma enjoy the show. Kewujudan dia sama pelik dengan kewujudan game tu, entah apa motif. Tiba-tiba dia keluar rumah lepastu habis dekat situ je. Mungkin dalam mangsa dijelaskan dengan lebih baik.

Related image

Movie ni tahap ngeri tu takde sangat pun, I watch this during my lunch still I can enjoy my meal so it’s okay lah. Ada part yang lawak walaupun movie ni thriller tapi nak gelak sangat pun tak berani sebab dah tahu kejap lagi mati. Tapi tengah ngeri tu pun sempat lagi si Shun ni main cinta. Dengan dua orang awek pulak tu! Kemain.

The best part in this movie is the creative visual and stunning graphic. The CGI looks great, you will enjoy their work onscreen. But I really hate it when director decided to make it slow. I use 2x video speed because I will end up sleeping instead of enjoying the whole show.  Layan movie Indonesia lagi best sebab dia zoom atas, bawa, tepi at least you have fun with it. But in ATGW you have to wait until the character decided to stop with their melancholic mood. Blerggghhh


I don’t even know apa motif ataupun mesej movie ni since ending pun tergantung. Ending scene dia open. You can be like Shun regretting what you have done and wish for or maybe you can be like Amaya when he glorify all the God’s work and just enjoy the moment. Supposedly movie ni ada sequel sebab movie ni based on manga. Siri pertama manga dan siri kedua dah pun diterbitkan tapi untuk movie, tiada statement rasmi setakat ni. I hope director buat lah sequel sebab ada some part yang belum terjawab lagi.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 8.5/10

6 comments

  1. yay! horror!! put in the list

    ReplyDelete
  2. baca review ni pun dah rasa saspen dan menarik tp memang selalunya horror movie jepun ending dia tergantung dan tinggal question mark kat kita..

    ReplyDelete
  3. Adoi.. Tak suka betul filem tergantung.. Kalau open ending okay lagi.. Huhuhu

    ReplyDelete
  4. seramnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. aiyoo

    ReplyDelete
  5. Wahh menarik baca review ni. Seramnya ehh dia punya games. Ada jugak ehh mcm tu.. Aiishh. Nasib la kat dunia nyata takde mcm tu... Kalo x, pupus la rakyat malaysia. Hahahhahahaha

    ReplyDelete
  6. Uih kepala meletup? Ngerinha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.