Drama Review | Gantung (2018)

Monday 12 March 2018

Image result for drama gantung

Pengarah : Shamyl Othman
Penulis Skrip : Nadia Khan
Pelakon : Randy Pangalila, Ikmal Amry, Hafreez Adam, Gita Sucia, Brandon Salim, Taufiq Hanafi, Mentari De Marelle, Sue Tan, Intan Najuwa, Radhi Khalid, Chew Kin Wah
Genre : Remaja/Seram
Tayangan Episod : 16 episod
Penerbit : Red Communications
Penyiaran : Tribe (Indonesia), Astro First (Malaysia)
Trailer :


Gantung mengisahkan tentang 4 sekawan, Gibbs, Ray, Troll dan KJ  yang melalui final year di salah sebuah sekolah elit, Dahlia International School. Gibbs (Randy Pangalila) mempunyai wang dan sekaligus kuasa di sekolah tu so most likely he can walk away freely even buat salah and yes of course dia gunakan kuasa dia juga untuk lindungi Ray, KJ & Troll dari rakan sekolah lain dan juga guru disiplin, Pak Lan (Radhi Khalid).


Berpegang pada kod Musketeers, ramai pelajar perempuan yang have sex dengan mereka berempat walaupun Ray (Ikmal Amry) dikatakan gay. Antara diorang berempat, yang paling waras haruslah Ray ditambah pula dengan persona dia sebagai orang teater. Nampak pendiam tapi kata-kata yang keluar memang terkesan nak pula dekat scene Gibbs cerita pasal Tasha pregnant.

Walaupun drama Gantung ni genre seram with perfect audio gives you great creepy vibes, tapi keletah KJ (Brandon Salim) dan Troll (Hafreez Adam) memang mencuit hati. And some scenes yang lain macam ‘Liliana’ dengan scene adik junior kena baca pendinding di bilik Gibbs.


I gotta say watak Sofil (Taufiq Hanafi) memang annoying sangat sampai setiap kali dia muncul memang roll eyes 360 darjah. Nak pulak bila dia suka cari pasal dengan Ray. But it’s a great acting from him. Sama juga dengan Fara (Mentari De Marelle) dan Ratna (Gita Sucia).

If you guys dah pernah baca novel Gantung (my review in HERE) dan dah tahu misteri disebalik kejadian, well dalam drama Gantung ni, sepanjang 16 episod I can say cuma suku je dari novel tu yang diolah kepada drama dan ada watak-watak yang dikembangkan menjadi lebih baik cumanya ada part yang you guys memang kena baca novel baru boleh faham certain scenes yang dipaparkan dalam drama macam scene Gibbs tidur rumah Fara, kenapa Ray happy jumpa Ratna for the first time and other scenes. 


Dalam novel Gantung, it was purely Malaysian tapi bila dalam drama dah jadi hubungan dua serantau dah sebab ada pelakon Indonesia but it’s great! Seriously perfect casting for each character and cast dalam drama ni semua kena hadap sesi ujibakat before terpilih and that’s why its one of the reason drama ni best. Walaupun at first nak tengok drama Gantung ni sebab Randy Pangalila tapi mata jadi juling bila tengok Ikmal & Brandon. Haihhhh jatuh cinta!


Writer-script untuk drama ni, Nadia Khan which is the author of Gantung dan disunting oleh Lina Khan and I wanna say great job for making this drama great and sesuai untuk tayangan umum since dalam novel ada part yang agak raw dan keterlaluan untuk dihadam for conservatives especially part Ratna dimalukan oleh KJ & Troll and that's might be the major reason for the delay in Malaysia. But fret not, dalam drama all clean and suitable to watch for every age level. 


I admit I watch drama ni secara haram sebab tak tahu pulak belum tayang dekat Malaysia lagi. Drama ni ditayangkan di Indonesia and that’s why lah dah ramai yang share dekat social media. I just wanna say thanks kepada yang share link. Penat 2 tahun tunggu drama ni. Not sure I boleh layan ke tak dekat Astro nanti since I don’t have any access so I can only do justice for drama Gantung by sharing this review.




Great line-up cast with perfect cinematography, audio and editing, I must say this drama is worth to watch. Can't wait for the sequel tho and please do watch it once Gantung dah keluar di Malaysia sebab ramai yang tak sabar nak tunggu second season. I just hope Gantung ada 10 season sebab tak puas tengok and personally, between novel and series, I lebih suka series sebab watak dikembangkan, jalan cerita dikembangkan and these characters memang messed up with your life terutama Ray & Gibbs ❤🌸. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10


Update : Team Gantung buat crowdfunding untuk terbitkan movie Gantung. Boleh baca dekat SINI :) 

14 comments

  1. Wow rating 10/10. Nampak juga haritu kat fb tp tak tengok pun sebab belum baca novel dia.

    ReplyDelete
  2. Wah, markah penuh, mesti best drama nie, akak tau novel dia jea.. Nanti nak tengoklah..

    ReplyDelete
  3. Drama bersiri rupanya. Ingat movie. Lama x tgk lakonan randy tu. Dulu selalu juga lah tgk.

    ReplyDelete
  4. Bukan genre pilihan Hana but nice review kak FJ ^_^

    ReplyDelete
  5. owhhh
    kena layan lah macam nih

    ReplyDelete
  6. Sis pernah baca review drama ni, semua kata best..

    ReplyDelete
  7. sempat layan episode 1 je..serius mmg best...

    ReplyDelete
  8. done layannn drama gantung ni, ending die pun tergantung hihi hope ada season 2...

    ReplyDelete
  9. ada jg ternmpk tweet tu...ooo psl drama ni rupanya...

    ReplyDelete
  10. randy pangalilaaa! spotted there. hahaha

    ReplyDelete
  11. Novel gantung mmg fenomena. Since kak bagi rating 10/10. Maknanya drama ini pasti sangat best. hihi.

    ReplyDelete
  12. Dahsyat review.. ramai kata best.. saya dah tengok drama dia , pun secara haram sebab orang share kat FB.. saya minat nak tengok sebab writer dia, neddo tu kawan saya sendiri. :D

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.