Movie Review : Suburbicon

Monday 12 February 2018

Image result for suburbicon

Director : George Clooney
Cast : Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Noah Jupe, Gary Basaraba, Karimah Westbrook.
Genre : Drama/Comedy/Thriller
Running Time : 104 minutes
Trailer : 


Suburbicon mengisahkan tentang kawasan perumahan yang aman damai dan harmoni di kalangan penduduk pada tahun 1950. Tapi suasana jadi tegang bila satu keluarga berkulit hitam datang berpindah ke kawasa tu. Bermula dari pandangan tajam kepada layanan buruk dan membuat kacau di rumah keluarga Mayers. Makin lama makin teruk tapi apa yang sebenarnya terjadi dekat rumah sebelah, keluarga Gardner lagi teruk but none of them notice! Bermula dari kes 2 orang lelaki yang pecah masuk rumah mereka sehingga menyebabkan kematian Rose depan mata anak lelaki mereka, Nicky. Dari situ, banyak perkara yang jadi nak pula bila Margaret & Rose adalah kembar tapi berbeza watak. Margaret cuba ubah penampilan untuk menjadi seperti Rose tapi Margaret tetap Margaret di mata Nicky. Semakin hari ancaman di rumah Mayers makin teruk sama teruk dengan ketegangan di dalam rumah keluarga Gardner. 

Image result for suburbicon


The best thing in Suburbicon movie ni ialah barisan pelakonnya. Semua power even Nicky (Noah Jupe) pun bagi persembahan lakonan terbaik. Julianne Moore berlakon dua watak, Rose & Margaret tapi you guys definitely can enjoy her performance as different character sebab dua watak memang jauh beza. Actually movie ni genre dark comedy tapi tak rasa kelakar sangat pun sebab movie ni banyak plot twist! For me movie ni dah jadi thriller sebab intense and curios apa akan jadi lepas ni. Bila character tu bertindak macamni, apa kesan kepada satu family? Yes satu family bukan satu character je. 

Movie ni tak berat pun sebab genre comedy so dia macam santai je lah. What makes it great is the irony the director portray. Satu kawasan perumahan tu ancam keluarga berkulit hitam untuk pindah keluar dari situ tapi diorang tak tahu sebenarnya keluarga berkulit putih yang nampak baik, ramah tu pun boleh jadi pembunuh kejam. Anak sendiri pun sanggup bunuh supaya tercapai hajat yang satu. Depan orang nampak macam keluarga bahagia padahal dalam rumah jadi syaiton. Even you guys boleh predict motif sebenar manusia bertopengkan syaiton dalam movie ni but still you guys will enjoy with all twist happened. 

Cuma pelik je lah kenapa Rose tak try bertegur sapa dengan keluarga Mayers sedangkan dia beria suruh Nicky pergi berkawan dengan Andy. Plus, Nicky and keluarga Gardner tak terima apa-apa ancaman pun sebab berkawan baik dengan keluarga Mayers.

Image result for suburbicon

Visual dalam movie Suburbicon ni pun cantik jugak, it really gives you the 50's vibes. I always love 1950's era, the clothes, the way they talk, their lifestyle, their transportation, the decor, it just adorable and admirable. A great job from the team!

And another brownie points is Suburbicon actually based on a true story but not the whole story, just the story of Mayers family. You guys can read it HERE
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.3/10

4 comments

  1. walaupun tak rasa nak tgk movie ni tapi kte suka baca review awak 👍

    ReplyDelete
  2. Bagus movie macam ni, nak buang kita dari sidat streotype yang tinggi. nice sharing ^^

    ReplyDelete
  3. best laa pulak bla baca reviewnya...

    ReplyDelete
  4. ur review never disappoints

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.