Movie Review : Shubh Mangal Saavdhan

Wednesday 27 December 2017

Image result for shubh mangal savdhan

Director : R.S. Prasanna
Cast : Ayushmann Khurrana, Bhumi Pednekar, Seema Pahwa, Anushul Chauhan
Genre : Romantic Comedy
Running Time : 119 minutes
Trailer :


Ayushmann & romcom berpisah tiada but this time around, the problem is not the girl but the boy. Movie SMS is a remake of the 2013 Tamil film 'Kalyana Samayal Saadham' from the same director, R.S. Prasanna. Not knowing much about him but the producer of this film is Anand L.Rai, one thing for sure the dialogue and storyline makes the movie a totally worth to watch. 

Plus movie ni berbeza dengan movie romcom lain bilamana hero, Mudit Sharma (Ayushmann Khurrana) ada masalah mati pucuk tapi jatuh hati dengan Sugandha (Bhumi Pednekar), well the perfect girl next door. Disebabkan tak mampu nak confess dengan Sugu,  Mudit hantar pinangan secara online kemudian bertunang. Tapi sebelum kahwin both of them try to have sex but unfortunately for Mudit, Sugu already found out his problem. Sebelum kahwin, both of them cari jalan untuk masalah Mudit walaupun at first Mudit nak cancel je kahwin. Geram jugak dengan Mudit ni sebab dia yang beria tackle Sugu sampai dapat sudahnya dia yang nak cancel walaupun Sugu berusaha & yakinkan dia yang perkahwinan diorang akan kekal.

Image result for shubh mangal saavdhan review

The real star dalam movie ni Ayushmann lah sebab dia yang ada problem tapi dia nak jugak Sugu dalam hidup dia. Being romantic with Sugu, feeling helpless and clueless with his problem, furious, feeble semua lah dia tunjuk dalam movie ni. Nak pulak bila duduk dalam masyarakat yang akan salahkan perempuan walaupun masalah tu datang dari lelaki baik dari keluarga lelaki ataupun perempuan. Yupp, feminism vibe like all Anand L. Rai movies. Love it. Meanwhile, chemistry between Ayushmann-Bhumi memang terserlah since SMS ni movie kedua diorang lepas success dalam Dum Laga Ke Haisha. Bila chemistry onscreen jodi bagus, it adds brownie points for a movie. Cuma lagu dalam movie ni je tak best mungkin tu la sebabnya kot movie ni tak meletops sangat. Well, lagu tu penting untuk romcom movie. Its like the soul but SMS team fail to bring it onscreen. 

Image result for shubh mangal saavdhan review

By the genre of the movie, memang terhibur tengok SMS, tak berhenti gelak dari awal sampai habis cumanya part Jimmy Shergill tu macam hambar and unnecessary. It disappoint me the most sebab cameo dia panjang and talk unnecessary stuff despite adding fun to this movie it turns out bland and clueless and lost cause. Btw, Jimmy Shergill ni ada contract dengan Anand L.Rai ke sebab semua movie romcom Anand ada muka dia, Happy Bhaag Jayegi and Tanu Weds Manu franchise. Happy Bhaag Jayegi Returns tak sure lah ada ke tak. 

With the romantic twist macam scene Mudit tension dengan family Sugu ditambah pulak dengan stress masalah dalaman dia, and huru-hara dari saudara mara buat dia bengang tapi rupanya dia jadi real gentleman helping them uruskan majlis walaupun family dia larang sebab pengantin tak boleh turun padang. Awww sangat. I love it when they trust each other, always find way to one another although their family being irrelevant the most. Kahwin dengan pokok pisang untuk buang masalah mati pucuk? Really? Sugu pulak tu yang kena kahwin dengan pokok padahal yang bermasalah tu Mudit.

Image result for shubh mangal saavdhan review

It seems Bollywood being Bollywood bila part Mudit lompat dari kereta kabel dia ke kereta kabel Sugu semata nak pujuk Sugu supaya kahwin dengan dia. If it adds the romance and comedy for audience then it fits the frame lah. For me, tskkk. 

All in all its a great romcom movie lepas Badrinath Ki Dulhania and Bareilly Ki Barfi untuk tahun ni, leading cast did a wonderful job, supporting actors pun talented cantik je masuk dalam character especially Seema Pahwa sebagai ibu Sugu yang banyak ajar anak dara dia tentang sex relation. Kalau mencari movie Hindi yang santai nak layan, you guys should try Shubh Mangal Saavdhan.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.8/10

7 comments

  1. best jugak baca sinopsis filem tamil ni

    ReplyDelete
  2. Hello visit here ! feel free to join my giveaway ;)

    http://princessdreamerdairy.blogspot.my/2017/12/giveaway-giveaway-by-princess-fazz-my.html

    ReplyDelete
  3. Best jalan cerita dia. Berkisahkan mati pucuk which is happen in real life. Kelakar baca part kawen dgn pokok pisang. For real?? Haha

    ReplyDelete
  4. best la haha..nnti nk cri la cite nie

    ReplyDelete
  5. @Ana Suhana hahaha ha'ahhh! Siap mintak restu parents lagi

    ReplyDelete
  6. @Atie Zieya no biggie! Hope you enjoy watching it :D

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.