Movie Review : Chef

Monday 20 November 2017

Related image

Director : Raja Krishna Menon
Cast : Saif Ali Khan, Padmapriya Janakiraman, Svar Kamble, Chandan Roy Sanyal, Sobhita Dhulipala
Genre : Drama/Comedy
Running Time : 2 hours 13 minutes
Trailer : 


Chef mengisahkan tentang middle age chef , Roshan Kapoor (Saif Ali Khan) di London yang dibuang kerja lepas bertumbuk dengan customer mencari jalan untuk perbaiki hubungan dengan anaknya, Ary (Svar Kamble) di India yang tinggal bersama bekas isterinya, Radha (Padmapriya). Mengambil idea bekas isterinya untuk mengusahakan bas restoran di Delhi, RK meluangkan masa bersama anaknya & juga kawan baiknya. This movie is an official adaptation from movie Chef by Jon Favreau in 2014.

The storyline quite simple and predictable tapi enjoyable tengok movie ni sebab movie ni santai je. Tak berat sangat, bonding anak dengan ayah comel je onscreen. Walaupun both of them ada different opinion and view in life but that's what makes their bonding and chemistry looks great. Love how Saif stick to his character, tak beria nak nampak cool or macho among women macam movie Bollywood yang lain. Panas baran, self-centered & cinta mati dengan bidang kulinari tapi slack dalam movie ni banyak scene dia asyik masak pasta carbonara je. Setiap kali sambut anniversarry dengan Radha confirm masak pasta carbonara tu. Kata chef yang cintakan masakan tapi masak menu hambar untuk hari special. Seriously?


Dalam movie ni tak banyak sangat tunjuk masakan yang best atau membuka selera kecuali Rottza since Rottza tu main dish untuk bisnes bus restoran dia. Sayang lah sebab duration movie ni lama tapi menu dalam ni tak banyak pun padahal movie ni tajuk pun dah boleh nampak kehidupan dia bergelumang dengan apa. Cuma Saif did justice to his character lah sebab cara dia masak, pegang equipments, prepare dish tu memang cantik dah. 

Related image

Lagu dalam movie ni just nice je tak ada yang terngiang-ngiang ke apa, just go nice with the flow. But the visual is breathtaking, view dekat Kerala tu paling cantik sekali nak pulak masa Roshan spend time dengan Ary atas bot sembang pasal life diorang. Sepanjang perjalanan diorang ke Delhi pun cantik jugak. 


Despite horrible collection ticket di box office, movie ni boleh je layan dengan family sebab comedy scene dia menghiburkan. Not to mention, emotional scene between Ary & RK. Ada jugak scene pengajaran dalam movie ni. The cast pun semua bagus cuma direction and editing dia je kureng sikit but still recommended to watch. :)

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8.5/10

4 comments

  1. i love amir khan so nak tgk la cite ni

    ReplyDelete
  2. Mama suka.cerita masak2 ni. Ada Pula element kekeluargaan.mmg plus point la

    ReplyDelete
  3. Lama rasanya tak nampak Saif Ali Khan berlakon. Dia macam dah jadi pelakon ala-ala ROsyam Nor kan kat India? hihi.

    Suka tengok filem sebab view cantik :D

    ReplyDelete
  4. Saif ali khan.. Lama tak tengok beliau berlakon.. Nak try tengoklah nanti..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.