Relay Rosak

Friday 6 October 2017

Dua hari lepas murung sekejap bila tengok kereta ada problem. Bila dah matikan enjin kipas dia still lagi berpusing. Nasib ada kawan office ada kawan mekanik so boleh lah tahu apa problem dia. Katanya ada dua sebab sama ada air kurang ataupun relay rosak.

Bila check air memang ada la sebab I always check. Taknak jadi macam dulu kereta mati sebab air habis terus. Huhu

So it means relay lah problem. Since pagi lagi bengkel pun tak buka lagi. Park dulu dekat office and cabut suis relay dalam fuse box sementara tunggu lunch hour. Takut nanti habis pulak bateri kereta. Lagi garu kepala.

Fuse box

Suis relay dalam fuse box the one I cabut before pergi bengkel

Sebelum pergi ke bengkel tu google la kejap apa benda relay ni sebab selalu nampak dekat socmed, bebudak post relay tu relationship huhu. First time tau dengar ada relay dalam kereta. Kabo ke pakwe pun dia blur jugak. I guess kereta sistem baru je yang ada problem ni. Ataupun kereta auto, sorry I'm not so sure since he use the old Saga and mine Saga FLX.

Based on what I know from that forum, kalau kipas still jalan sebab
1. Temperature too high
2. Kurang air
3. Radiator
4. Relay

And thank god I ada problem relay je sebab relay murah je nak tukar. But I think mine bapak segala relay sebab it cost me RM30. Yang dalam forum tu semua kena RM18 je paling mahal. Relay diorang dalam fuse box but mine under the fuse box.

So if you guys ada problem macamni better bawak pergi ke bengkel je terus but make sure tahu dulu punca kalau tak confirm kena kencing. Sebab I pun kena macamtu jugak nasib I refused to let them taking further inspection. Kalau diorang kata wiring problem tu dah merapu tau and it will cost you guys more than RM500 tau.


Bengkel yang I pergi tu pun dia tak tahu jugak apa problem so dia ingat radiator bocor padahal I dah bagitahu relay problem. Biasalah kalau perempuan yang kabo orang pandang sebelah mata je huhu. Lepas dah tukar relay tu kereta dah okay dah. Nothing to worry about tapi nanti lepas 3 tahun dia akan jadi balik lah. Nasib murah tapi kopak jugak lah wei. Tanya abang tu kenapa boleh rosak, dia cakap memang dah jangka hayat dia cenggitu. Fuhhhh lega bukan salah sendiri haha kalau tak kena bebel nanti. Taknakkkkk.

4 comments

  1. info yang berguna.baru pernah dengar relay ni (^_^)

    ReplyDelete
  2. New Giveaway lets start! Jom join :)
    https://intansaffyna.blogspot.my/2017/10/giveaway-besar-besaran-by-intan-saffyna.html

    ReplyDelete
  3. Gmbr tu fuse la cik kak, klu relay kena cabut board tu dia ada kt bahagian bawah. Fuse & relay dua benda bbeza ya

    ReplyDelete
  4. Klu enjin mati time jln???selalu time bkak econ... Time break enjin padam... Kdg2 idup blik

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.