Masker & Scrub Beras Kunyit

Saturday 29 July 2017

Kalau beli beras dekat rumah ni memang berkurun lah nak habisnya sebab berdua je dengan adik. Kadang makan luar. So beras dekat rumah tu dah keluar kutu beras. Bila dah jadi macam tu, nak buang sayang, nak makan tak lalu. Makanya kita buat masker ataupun scrub badan je lah.

Dari zaman sekolah lagi mak suka buat scrub beras kunyit ni. Mandi guna scrub ni memang best. Habis tanggal segala daki dekat badan tu. Bila duduk rumah tengok tv tak buat apa, letak dekat muka jadi masker sebab muka jenis berminyak. Terkawal lah sikit pengeluaran minyak tu bila ada masker ni. Jerawat pun tak lah tersemai macam kebun.

Tapi haritu masa scroll dekat Twitter nampak ada post pasal masker dari minyak zaitun, yogurt & lemon.

Tiba-tiba rasa nak tambah dalam masker beras kunyit ni.

Bahan-bahan masker/scrub :

- Beras
- Kunyit hidup/Kunyit serbuk ( Prefer kunyit hidup sebab organik)
- Lemon (1/2 je sebab kalau kulit muka sensitif the effect will turn out bad)
- Yogurt asli
- Minyak Zaitun


*Kuantiti bahan ni ikut sukatan masing-masing sebab tak pernah pulak measure cuma lemon tu je la pada kadaran minima :)

Cara-cara :

1) Rendam beras dengan kunyit semalaman. Lagi lama lagi bagus sebab beras akan rapuh tapi kena rajin tukar air kalau tak dia berbau. Kang korang pulak muntah bila guna masker tu.

2) Bila dah rendam, masukkan semua bahan dalam blender. You guys dah tak perlukan air sebab minyak zaitun dengan air perahan lemon tu dah mampu nak cover semua beras ni.

3) Dah habis blend, dah boleh pakai lah. Tu je pun. Sebagai manusia pemalas, satu bekas ni boleh lah tahan 2 minggu dalam freezer.


Bila pakai yang ni yang syoknya kulit muka gebu je sebab fungsi yogurt tu nak lembutkan muka & buat muka berseri. Lemon tanggalkan kulit mati & daki. Minyak zaitun pulak tugas dia penting jugak sebagai pembersih muka. Nak kesan power, basuh dengan air suam.

Lepas bilas, rasa nak pegang muka selalu je sebab muka lembut gebu je. Nanti nak mandi dengan scrub ni pulak. Jerawat pun dah kurang menyala. Bila makeup memang tak nampak sangat dah macam dulu. Baru seminggu pakai dah happy. Harap boleh hilangkan terus parut jerawat ni.


p/s : Kalau pakai masker ni jangan pakai lama sangat kang muka kuning kemain orang ingat sakit kronik pulak ;P

5 comments

  1. thanks for sharing sis! kena biasakan diri untuk cuba benda2 macamnie hikhik

    ReplyDelete
  2. Dapat bayangkan sejuk je muka letak yogurt tu =)

    ReplyDelete
  3. nice sharing! singgah sini. done follow dan add awak kat bloglist kita :) https://shafyqahazahar.blogspot.my/

    ReplyDelete
  4. Pakai ni untuk berapa lama.

    ReplyDelete
  5. @Shaidatul : Sekarang cari yang organic/natural remedies je. Takut dah nak pakai product kimia

    @nini : Sangattt! :D

    @Shafyqah : Thanks awak! :D

    @anon : Paling sekejap, 10 minit. Kalau nak lama2 pun boleh :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.